Tweet This

03. Horten - Åsgårdstrand

03. Horten - Åsgårdstrand

Vil du ha kultur, natur og historie uten oppoverbakker i sommer? Bli med på den korte turen mellom Horten og Åsgårdstrand. En sykkeltur uten store anstrengelser, men akk så vakker kyststistrekning.

06. Tjøme - Veierland

Etter en natt på Lilleskagen er det på tide å komme seg videre sørover på kysten, men før den tid så må vi sykle nordover til Tenvik på øya Nøtterøy. For å gjøre turen turen litt annerledes enn dagen før, så sykler vi den østre veien på Tjøme.

Holmer og skjær fotogrfaert fra kyststien på Hvasser, like syd for Lilleskagen.

Holmer og skjær fotogrfaert fra kyststien på Hvasser, like syd for Lilleskagen.

Vi legger også inn et par “avstikkere”, så vi får sett mest mulig av denne flotte kystlinjen.

Når vi ankommer Vrengensundet og Vrengen bro er riktig nok eneste mulighet å sykle hovedveien på samme vei som dagen. Det går så bra og vi skal uansett ta av til Tenvik etter hvert.

Røssesundet sett fra Røssesundbroen.

Røssesundet sett fra Røssesundbroen.

Fra Lilleskagen sykler vi fra øya Hvasser og over til øya Brøtsø, så fra Brøtsø over Røssesund bro som tar oss til øya Tjøme. Etter bropasseringen sykler vi i ca. 500 meter før vi ved krysset på Ormelet tar av mot Engø og sykler Dalsveien. Dalsveien ender i et veikryss, her tar vi til høyre og sykler mot Engø og Medø. Etter hvert dukker veien inn til det sagnomsuste Engø Gård opp på venstre side.

Engø Gård

Engø Gård

Det er mange år siden vi var her sist. Tror det var i 2014. Som en kuriositet kan vi ta med at det var da Jonas Nåvik var kjøkkensjefen her, han må ha sluttet på Engø etter den tid, for i fjor så vi han på den internasjonale kokkescenen da han mottok Michelin-stjerne for restauranten Fagn.

Engø Gård

Engø Gård

Engø Gård

Engø Gård

Restauranten åpnet han i Trondheim 18 måneder før han mottok den gjeve prisen. Det hadde vært spennende å gjeste restauranten på Engø Gård, men vi har ikke tid, men du må gjerne sykle innom restauranten hvor du både kan spise og bo, og når du først er her, bør du i det minste sykle innom eiendommen til Engø Gård for å se dette fantastiske stedet med hager og små hus. Vi håper standard på mat og gjestfrihet er den samme som tidligere, da har du en opplevelse du lever lenge på.

Vi sykler videre ned til Medø. På Medø er du helt nede ved vannet og det er svært så idyllisk her. Stedet er dominert av alle hytter som ligger tett her. Havnen her består av brygger med båtplasser og Medø Marina. Det er ikke så mye mer enn det her, men allikevel verdt en liten tur ned hit bare for å se skjærgården når vi først er her på disse kanter.

Grimestad. Fotograf: June Målfrid Rønning Johansen

Grimestad. Fotograf: June Målfrid Rønning Johansen

Vi sykler tilbake til veikrysset Dalsveien/Hulebakkveien/Haugsveien. Fra veikrysset fortsetter vi på Haugsveien opp til Østveien. På Østveien sykler vi til vi ankommer Vrengensundet og Vrengen bro. Du kan velge om du vil sykle ned til Mågerø for en liten avstikker.

Tjøme. Fotograf: Mona Bruun

Tjøme. Fotograf: Mona Bruun

Det kan du gjøre ca. et par kilometer før Vrengen bro. Kongefamilien ved kronprinsparet har sitt sommersted her, og det er militærleir her, ellers ikke så mye annet på dette idylliske stedet enn at det er hytter og litt bebyggelse her. Vel over broen, så er vi på Nøtterøy og vi fortsetter mot Tønsberg til vi kommer til et kryss hvor det står skiltet til Tømmerholt. Vi tar av og sykler inn på Brattåsveien. Vi sykler Brattåsveien så lang den er og til slutt ender vi opp i Tenvikveien og her sykler vi ned til Tenvik brygge og tar fergen MF Jutøya (rutetider) ut til det bilfrie øya og sykkelparadiset Veierland.

I kartet har vi satt inn en “snarvei” gjennom skogen. Da når man ankommer Kjøpmannskjær, så sykler man inn på veien Torbjørnrædveien og sykler den i hele sin lengde hvor man til slutt ankommer Tenvikveien og sykler ned til Tenvik brygg for båttransport ut til Veierland.

Etappe 6 som er beskrevet ovenfor er mer som en transportetappe enn som en dagsturetappe, da vi har beregnet turen og etappen på Veierland for heldagsetappe med overnatting:


Booking.com

08. Veierland - Natholmen - Østerøya

Tangen Brygge. Vi tar farvel med trillebårene og den vakre øyidyllen Veierland for å sette kursen mot nye kysteventyr. Fotograf: Kari Prestgaard

Tangen Brygge. Vi tar farvel med trillebårene og den vakre øyidyllen Veierland for å sette kursen mot nye kysteventyr. Fotograf: Kari Prestgaard

Turen Veierland til Sandefjord by og ut til halvøya Østerøya starter når vi går ombord i fergen MF Jutøya på Tangen Brygge på Veierland. Vi skal bare krysse Tønsbergfjorden før vi ankommer vakre og grønne Engø i Sandefjord kommune.

Seilas fra Veierland over Tønsbergfjorden til vakre Engø i Sandefjord. Fotograf: Kari Prestgaard

Seilas fra Veierland over Tønsbergfjorden til vakre Engø i Sandefjord. Fotograf: Kari Prestgaard

Engø består ikke av så mye mer enn bryggelaget med bilparkeringen og et herlig omkringliggende frodig landskap med øya Årøy. Fra Engø sykler vi først innom Engøy Gjestegård som holder til rett ovenfor bryggen På Engøy Gjestegård får du både sesongens råvarer og de beste delikatesser. Gjestegården tlbyr også overnatting. Meget høy standard og svært så koselig!

De to bildene ovenfor er fra Engøy Gjestegård. Herlig sted for forfriskninger, hvil og noen delikatesser til å ta med til kveldens måltid.

Fra Engøy Gjestegård sykler vi mot Sandefjord by, men først må vi bare ta en svipptur innom øya Natholmen/Knattholmen.

….og hvorfor må vi det?

Nei da, det er ingen ting man må, men det ville vært så leit å gå glipp av denne fantastiske lille øyperlen. Du skjønner det når du er fysisk til stede på Natholmen, men vi skal prøve å gi deg noen ord her om øya:

Etter ca. 500 meter etter Engøy Gjestegård ankommer du et t-kryss hvor du kan velge å ta til høyre mot Sandefjord eller rett fram mot Natholmen. Vi velger å sykle rett fram. Etter litt over 1 km sykler vi inn på en snuplass, p-plass og bussholdeplass.

Natholmen-web--011.jpg

Følg bare veien videre, så åpner skjærgårdsparadiset seg foran deg. En vakker bro må vi bruke for å ankomme Natholmen. En smal vei omgitt av stakitt og små søte hager fører oss sørover.

Ta til venstre midt på åpen slette (campingplass), vi er nå på en leirplass. Knattholmen leirsted/kystleirskole eies og drives av KFUK-KFUM Vestfold og Telemark krets, og har vært i drift siden 1923. Sommeren igjennom finner leirdeltakere i tusentall veien over den smale broen til Knattholmen. Vår og høstsesongen kommer hundrevis av elever hit på leirskole.

Sett fra deg sykkel i nærheten av leirstedet. Resterende del av øya egner seg ikke for sykkel.

TURFORSLAG PÅ NATHOLMEN

RØD TUR - "Knattholmen Rundt" Ca 1900m, barnevogn- og rullestolvennlig.

Rød tur startet egentlig der vi syklet over snuplass før broen, så vi har egentlig gått første del av turen. Når du er ved leirstedet, så følg deretter grusveg nordover forbi kapellet som tilhører leirstedet. Fra ballplass er det mulig å ta en avstikker ned til badeplass på østsiden av øya. Retur tilbake gjennom leirområdet.

BLÅ TUR - "Natholmen Rundt"

Ca 2400m, stedvis litt krevende fremkommelighet RØD TUR - "Knattholmen Rundt" Ca 1900m, barnevogn- og rullestolvennlig. Følger den røde turen i starten og på slutten. Campingplassen følges helt til sørenden og til et steingjerde der en liten sti går inn til venstre. Stien kan være litt fuktig noen meter. Til venstre i første stikryss, opp en liten kneik inn i et skar. Ta bratt opp til høyre, og man kommer opppå en liten ås med utsikt over Tønsbergfjorden og Tjøme. Fortsett ned svabergene til sørenden av øya. Vær forsiktig om det er vått! Gode fiskeluligheter. Rester av tyske installasjoner fra 2.verdenskrig. Stien nordover går inn i skogen ved frisbeegolf-kurven i skogkanten øverst på svaberget. Stien følges nordover til leirstedets teltplass. Ta til høyre forbi sandvolleyball-banen og til badeplassen. Herfra følges den røde turen tilbake til utgangspunktet.

Det er gode fiskemuligheter rundt hele øya. Enten ved å stå på land å la kastearmen få seg en god treningsøkt, eller leie en båt å la stanga/snøret gjøre jobben.

Vi sykler i kveldssol over broen og forlater Natholmen for denne gang. Vi er takknemlig over å ha fått sett denne lille øya med den flotte naturen. Vi sykler mot Sandefjord.

Vi sykler i kveldssol over broen og forlater Natholmen for denne gang. Vi er takknemlig over å ha fått sett denne lille øya med den flotte naturen. Vi sykler mot Sandefjord.

Vi sykler videre mot Sandefjord by i et usevanlig vakkert kulturlandskap. Terrenget er for det meste flatt med noen få oppover- og nedoverbakker her og der.

Etterhvert kommer vi til Gokstad og vi sykler vi inn til Gokstadhaugen. Kanskje ikke det mest spennende stedet for vikinghistorie, gresslette med en stor gresshaug. Men historien er spennende og vi blir igjen påminnet hvilket maktsentrum Vestfold må ha vært i vikingtiden. Gokstadskipet er det største bevarte vikingskipet som er funnet i Norge. Det er også noe av det rikeste vikingskipsfunnet noen sinne.

Gokstadhaugen, også kjent som «Kongshaugen», er en stor gravhaug på Gokstad gård i Sandefjord kommune (tidligere Sandar kommune) i Vestfold. I 1879 ble det oppdaget at haugen inneholdt et vikingskip, og sommeren etter ble «Gokstadskipet» med gravkammer og gravgods fra vikingtida hentet ut. Restene etter skipet er i dag utstilt i Vikingskiphuset i Oslo.

Gokstadhaugen var ved utgravingen i 1880 50 meter i diameter og fem meter høy. I vikingtiden sto havet nesten fire meter høyere enn i dag, slik at haugen lå ikke langt fra stranden.

I graven lå det kjente «Gokstadskipet». Skipet er utstilt på Vikingskipshuset på Bygdøy i Oslo. Graven inneholdt også knokler fra en mann, tre småbåter, et teltformet gravkammer, fiskekroker, seletøybeslag, kjøkkenutstyr, en seng med utskårne dyrehoder, fem enklere senger, en slede, et spillebrett, tolv hester, fire hunder, to hønsehauker, to påfugler, silketøy og rester av 32 gule og 32 svarte skjold.

Dendrokronologiske prøver viser at skipet ble bygget i tidsrommet 885-892 e.Kr. Tømmer fra gravkammeret er datert til 895-903 e.Kr. Graven dateres derfor til ca 900 e.Kr. Den ble gjenåpnet kort tid etter. Den døde var del av det øverste sosiale sjiktet i vikingtid.

Undersøkelser av knoklene viser at han var 181–183 cm høy og ble drept i kamp da han var rundt 40 år gammel. Det er ikke kjent hvem han var. Antagelser om at det er småkongen Olav Geirstadalv Gudrødsson avkreftes av dateringene som viser at graven er anlagt for lang tid etter hans død.

Vi er i Sandefjord og det er ikke langt inn til sentrum fra Gokstadhaugen, men i dag skal vi sykle ut til Østerøya og da tar vi av til venstre i stedet for å sykle rett frem. Etter ca 500 meter skal vi ta va på nytt til venstre i en rundkjøring og da er vi på rett vei til Østerøya som ikke er en øy, men halvøy. Her i rundkjøringen er det en REMA 1000-butikk. Om det trengs å gjøre forsyninger for kommende døgn, så er det veldig kjekt å gjøre det nå, da det er bare en Joker-butikk i starten på Østerøya, men det finnes ingen kolonialbutikk på den resterende delen av Østerøya.

Denne traseen er veldig enkel å sykle, det er bare å følge hovedveien i hele dens lengde. Hovedveien på Østerøya er en typisk landevei med smal bredde, uoversiktelige svinger og noen få opp- og nedoverbakke. Vær konsentrert og årvåken på denne veien, bilene kjører dessverre ofte i rask hastighet her.

Hovedveien på Østerøya går midt på øya helt til det sydligste området Yxney hvor det ikke er mulig å komme videre, men dette er også området vi skal bevege oss inn i, enten til fots eller på sykkelen.

Når du i enden av hovedveien får du en stor parkeringsplass på høyre side etter at du har passert en stor gård med hestestall, så er du i enden av hovedveien.

Turen og kyststien starter i enden av p-plassen. Foran oss står mektige naturopplevelser og venter på oss, og det kan du lese her:

,