Inspirert av lyset og skjærgården i Østfold
Edvard Munch var en mester i å formidle menneskers ulike sinnstemninger og livsfaser. Svært ofte ble landskapsbilder fra skjærgårdsnaturen benyttet som tema i Munchs malerier, enten som en forsterkende effekt og uttrykk til å beskrive situasjonen til menneskesinnet, eller bare som en skildring av naturen i seg selv. Skjærgården som tema eller kulisse er virkelig en av hjørnesteinene i Munchs kunstnerliv, og det var spesielt steder fra langs Oslofjorden som endte på lerettet.
På bryggen. 1888. Malt fra Vikene.
Oslo og Åsgårdsstrand har hele tiden vært de mest kjente stedene man forbinder med kunstverkene til Edvard Munch. I forbindelse med 150-års jubileet i 2013 ble flere steder i Norge hvor Munch hadde bodd og virket, mer allment kjent. Da kom det frem at spesielt at Kragerø i Telemark, Fredrikstad i Østfold, Hankø i Østfold, og Moss og Jeløy i Østfold var sentrale i Edvard Munchs liv.
Notbinderen. 1888. Malt fra Hankø.
Østfold sentralt i Munchs kunstnerliv
Fredrikstad by stod spesielt sentralt i unge Edvards liv. Edvard Munchs mor og tante, Laura Cathrine Bjølstad (senere Munch) og Karen Bjølstad, ble begge født i Fredrikstad, hvor de tilbrakte sin barndom i Storgata 26. Han og moren tilbrakte mange sommere på Bjølstad og i Fredrikstad. Blant annet lærte han å seile i Vesterelven.
Munchs malerier ”Andreas Bjølstad på dødsleiet” er fra Storgata 26 i Fredrikstad, og ”Notbinderen” og ”Paa Bryggen” er malt på Hankø. Hans mor og tante ble også brukt til inspirasjon og som modeller for flere av hans kjente verker.
Edvard Munch leide Grimsrød gård på Jeløy fra mars 1913 til våren 1916. I disse årene bodde og arbeidet han i lange perioder på Grimsrød gård og skapte mange av sine kjente kunstverk der. En av årsakene til at Edvard Munch flyttet til Moss var at han hadde behov for større plass til arbeidet med utsmykningene til aulaen ved Universitet i Oslo.
Sommeren 1888 kom Edvard Munchs seilende inn Hankøsundet med et par venner. Her ble han i noen dager og malte to bilder, et fra Vikene-siden og et fra Hankøsiden (se bildene "Notbinderen" og "På bryggen" ovenenfor.).
Andreas Bjølstad på dødsleiet.
“På en måte har også Østfoldnaturen øvet en viss tiltrekning på Edvard Munch. Om ikke for annet så fordi den er Kragerø - naturens absolutte kontrast. Det frodige, blomstrende og fargemettede har inspirert hans utpregede koloristiske syn, og gitt ham klarere og mer lysende fargeverdier nettopp i motsetning til Kragerøs mer tunge bastante farge. På samme måte er landskapets karakter bløtere og mer svulmende i sine former og samtidig mer lunefull foranderlig, slik det ligger i ettermiddagslyset og aftenlyset. Krot sagt mer skiftende stemningsbetont. En kjenner god fruktbar muld i maleriene fra Østfold.
— Pola Gauguin
Munch i
FREDRIKSTAD
“En kunstner må ha en kvinne som til alle tider står bak, og som på samme
tid viser veien frem.
— Edvard Munch
To søstre fra Storgaten i Fredrikstad
I Storgaten 26, i "Forstaden" i Fredrikstad ble det født to piker som skulle få stor innflytelse på maleren Edvard Munchs liv. Disse pikene var hans mor Laura Cathrine Munch (født Bjølstad) og Karen Bjølstad, hans kjære "tante Karen".
Tekst og kilde: www.munch150fredrikstad.no med tillatelse fra Torill Stokkan
Laura Cathrine (født 10. mai 1837) ble bare 31 år gammel og etterlot seg en sørgende ektemann og fem mindreårige barn. Hennes søster Karen Bjølstad (født 25. oktober 1839) gikk inn i sin søsters sted og ble pleiemor for hennes fem barn.
Laura C. Munch med Edvard Munch på fanget. (Foto: Munch-museet)
"Tante Karen", Karen Bjølstad
(Foto: Munch-museet)
Edvard Munchs "tante Karen" var en ”mærkverdig”, usedvanlig og kreativ kvinne som tidlig forstod at hennes nevø bar på et talent helt utenom det vanlige. Om sin tante uttalte Edvard Munch følgende: ”…Det var sannsynligvis hun som mest bidro til at jeg blev maler, i alle fall så tidlig.”
25. oktober 2013 kl. 12.30 ble monumentet ”Munchs Mødre” avduket i den nye vakre parken ved Litteraturhuset i Fredrikstad. Monumentet hedrer to kvinner, som på hver sin unike måte stod bak og hjalp maleren Edvard Munch frem på hans kunstnervei. Moren Laura Cathrine Munch og hans tante, Karen Bjølstad. Munchs Mødre er en gave til Fredrikstad kommune fra Foreningen Munchs Mødre 2013.
Samme dag ble også "En vandring i Munchs fotspor " åpnet. Se www.munchfredrikstad.no
Du kan lese mer om historien her www.munch2013fredrikstad.no
Edvard Munch. Selvportrett 1881 - 1882.
Tante Karen i Gyngestol
Edvard Munchs tilhørighet i Fredrikstad og Østfold
Laura Cathrine Munch (født Bjølstad)
Edvard Munchs mor. Født i Storgaten 26 i Fredrikstad 10.mai 1837. Døde fra mann og fem barn i 1868, bare 31 år gammel.
Laura Cathrine Bjølstad & Christian Munch blir smidd i hymens lenker i Glemminge (Glemmen) kirke i Fredrikstad 15.oktober, 1861
"Tante Karen"
Karen Bjølstad, Edvard Munchs tante. Født i Storgaten 26 i Fredrikstad 25. oktober 1839. Karen Bjølstad påtok seg ansvaret for Laura Cathrines fem barn etter søsterens død. Karen Bjølstad var en av Edvard Munchs mest brukte modeller: eks.
Vaar (1889) og Det syke barn(1885)
Døde 91 år gammel i 1931. Ligger gravlagt på Nordstrand i Oslo.
Bestefar Bjølstad
Edvard Munch malte sin bestefar på dødsleiet, i Fredrikstad i 1888. Den brave skipper hadde 21 barn "på samvittigheten"
Grimsrød gård, Jeløy
Edvard Munch leide og bodde på Grimsrød gård på Jeløy i årene 1913 til 1916.
Edvard Munch malte klart geografisk plasserte bilder fra Moss og Jeløy. Her kan nevnes Kornskrud på Jeløy, Utsikten fra Reierstranda, Landskap ved Moss og Ved stranden. Det mest kjente maleriet fra denne perioden er Arbeidere på hjemvei, et stort maleri som viser arbeidere på vei hjem fra Glassverket på Jeløy.
"Anene, kvinnene og livet"
En bok om Edvard Munchs tilhørighet i Østfold, 1996. Skrevet av Torill Stokkan. Boken ble støttet av Norsk Kulturråd, Østfold fylkeskommune og Fredrikstad kommune.
En ny bok av Torill Stokkan som bærer tittelen Tante Karen - Kvinnen bak Edvard Munch er nå i salg, og er et samarbeid med Orfeus Publishing. Boken er støttet av Norsk kulturråd og Østfold fylkeskommune.
www.victoriaforlag.no
I jubileumsåret 2013 ble maleren Edvard Munch og hans slekt fra Fredrikstad hedret på mange måter, og Fredrikstads hyllest til Munch var en viktid del av det lokale og nasjonale jubileet Munch 150. Vi nevner blant annet:
25. oktober 2013 kl. 12.30 ble monumentet ”Munchs Mødre” avduket i den nye vakre parken ved Litteraturhuset i Fredrikstad. Monumentet hedrer to kvinner, som på hver sin unike måte stod bak og hjalp maleren Edvard Munch frem på hans kunstnervei. Moren Laura Cathrine Munch og hans tante, Karen Bjølstad. Munchs Mødre er en gave til Fredrikstad kommune fra Foreningen Munchs Mødre 2013.
Samme dag ble også "En vandring i Munchs fotspor " åpnet.
Du kan lese mer om historien her www.munch2013fredrikstad.no
Boken om Tante Karen - Kvinnen bak Edvard Munch, kom ut 10. mai 2013. Boken er skrevet avTorill Stokkan og er støttet av Norsk kulturråd. Victoria Forlag
Filmen Munchs Mødre er produsert av Karivold Film AS og Gunnar Bjerketvdet, og er regissert av Lars Rasmussen.
Avduking av Munchs Mødre 25. oktober 2013
”Munchs Mødre” er et vakkert monument i bronse og granitt, skapt av kunstneren Birthe Marie Løveid.
Uten Birthe Marie Løveids velvilje og ønske om å fremme disse kvinnene og hva de stod for, hadde dette monumentet ikke blitt til.
Selve ideen til et monumentet kom fra Torill Stokkan, leder av Foreningen Munchs Mødre 2013.
Kunstneren Birthe Marie Løveid har i flere år arbeidet med monumentet Munchs Mødre. Birthe Marie Løveid har utformet Munchs Mødre etter egen inspirasjon og inspirasjon fra Laura og Karens historie - og Edvard Munchs kunst og liv. Monumentets sokkel vil bestå av granitt og selve skulpturene støpes i bronse.
Avdukingen en av monumentet er en del av det nasjonale og lokale programmet under jubileetMunch 150.
Ved hjelp av nærmere 200 barn som har deltatt i "Dannelsesreisen" og som gikk i Skriktog fra Byhellen ned til den vakre nye parken ved Litteraturhuset i Fredrikstad,fat avdukingen sted på Karen Bjølstads fødselsdag 25. oktober 2013 kl. 12.30.
Teatergruppen Studium Actoris viste små, korte improviserte tablåer etter avdukingen. Rett etter avdukingen var det servering av Skrikkakeog en samtale med Birthe Marie Løveid på Litteraturhuset i Fredrikstad.
Her ble vi også gjestet av skuespiller Ineke Brinkmann - og vi fikk møte mennene bak filmen Munchs mødre, produsent Gunnar Bjerketvedt og regisør Lars Rasmussen.
Takk til Litteraturhuset i Fredrikstad, Tina Fredriksen og Fredriksborg Eiendom AS for at vi fikk lov til å benytte huset til denne spesielle dagen.
Munch 150 Fredrikstad
Foreningen Munchs Mødre 2013
Foreningen Munchs Mødre arbeider for at historien om Edvard Munchs mor og hans tante Karen forankres på flere måter i Fredrikstad. De, sammen med foreningens grunder Torill Stokkan, står bak monumnetet Munchs Mødre som har sin plass på Blomstertorget i Fredrikstad fra 25. oktober 2013.
Dannelsesreisen og barnehagene
Dannelsesreisen er et prosjekt og et samarbeid mellom Foreningen Munchs Mødre 2013, og de kommunale barnehagene i Fredrikstad. Sammen skal vi forsøke å gjøre historien om verdens-kunstneren Edvard Munch, og hans tilknytning til Fredrikstad, levende for små og store. Dannelsesreisen er støttet av Sparebank-stiftelsen.
Innsamlingsaksjon og Nærmiljøpris
Monumentet Munchs Mødre har kunnet komme til ved hjelp av en innsamlingsaksjon, og har blitt støttet av mange - både private, institushjoner, stiftelser og det lokale næringslivet. Stor takk til dem! (se under)En spesielt stor takk til Berg Sparebank som på avdukingsdagen overrakte en Nærmiljøprisen - en sjekk på kr. 75.000.-
Vil du være med å støtte prosjektet "Dannelsesreisen" videre?
DnB NOR 15031261004.
Disse har gitt sin støtte til
monumentet Munchs Mødre
Beer Sten AS
Fredrikstad Arbeiderforening
Stiftlesen Fredriksstad Blad
Fredrikstad Bys vel og Forskjønnelse
Skuespiller Ineke Brinkmann
Forfatter Anne B. Ragde
Fredriksborg Eiendom AS
Stensetting AS
Grew Wedel Plass Auksjoner
Munchsamler Sarah G. Epstein
Østfold fylkeskommune
Det Kvindelige Læseselskab
Mange private givere
Initiativtaker Torill Stokkan
En stor takk til Berg Sparebank som på avdukingsdagen overrakte Nærmiljøprisen - en sjekk på kr. 75.000
Munch på
JELØY
“Det var blaasende og høstnatt i Moss, i den blaasende høstmaaneaften gik vi til Grimsrød, hvor hundene Boy og Vips styrtede sig over oss i trappen, hundeplagen begynte. Saa spiste vi en hyggelig aftens, gik i de store smakelige sale paa Grimsrød og saa paa alle hans masser af nye tegninger og litografier og en statue af Arbediet, en glimrende gruppe stod støpt i gips alt.
— Fra Ludvig Ravensberg dagbok 28, september 1914
Edvard Munch leide Grimsrød gård på Jeløy fra mars 1913 til våren 1916. I disse årene bodde og arbeidet han i lange perioder på Grimsrød gård og skapte mange av sine kjente kunstverk der. En av årsakene til at Edvard Munch flyttet til Moss var at han hadde behov for større plass til arbeidet med utsmykningene til aulaen ved Universitet i Oslo.
Grimsrød gård på Jeløy.
Stiene og naturen på Jeløy har alltid hatt en magnetisk tiltrekningskraft på kunstnere. Den vakre naturen med frodig kulturlandskap, og den henførende utsikten til Oslofjorden, er inspirerende. Den levende kulturhistorien fører deg tilbake til svunnen tid med herregårder og gods og landskap som er preget av alleer, steingjerder og hageanlegg. Her er store grønne lunger i form av bøkeskog og løvskog, samt utallige utfluktsmål å velge mellom. Det ble i sin tid etablert en offisiell kyststi på Jeløy, og denne kyststien er i dag en av de mest populære kyststistrekningen i Norge.
Vårdag på Jeløya. 1913.
Kyststien gjennom Søndre Jeløy går i kulturlandskap hvor Munch spaserte og hentet inspirasjon til mange av sine malerier. Utsikt fra Reirstranda som er et av Munch's malerier er fra natur hvor kyststien er etablert. Edvard Munch kom flyttende til Jeløy i 1913. Han flyttet inn på Grimsrød gård. Allerede på den tiden var Munch en kjent maler og etter manges oppfatning en av verdens dyktigste malere. Det var mellom 30 og 40 større og mindre rom på Grimsrød og Munch hadde ett eller annet i hvert av dem. Alle som arbeidet for Munch kunne spise alt de ville i hagen, bortsett fra ripsen. Munch elsket rips og ville ha den for seg selv.
Auksjon på Grimsrød
Korn som høstes
Mann i kålåker
Vinterlandskap på Jeløy
Fra Jeløya
Ung kvinne
I årene på Jeløy arbeidet Munch først og fremst med maleriene til Universitets Aula, som han hadde fått i oppdrag å utsmykke. Det er mange som har spekulert på om Solen i aulaen gjengir solen slik den skinner på Søndre Jeløy og om det store treet i aulabildet "egentlig" er Rambergeika som Munch studerte nøye under arbeidet. Munch gikk nemlig mange og lange turer på Jeløy; men han spaserte uten skisseblokk. Det var ikke hans arbeidsform å male naturen direkte etter inntrykkene. Munch malte innendørs og da var gjerne inntrykkene av naturen blitt bearbeidet og forvandlet til et indre landskap.
Stående kvinne med korslagte armer
Såmannen
I noen av sine malerier har likevel Munch med sine titler tydelig kjennegitt at landskapet på Jeløy har inspirert ham: Kornskrud på Jeløy og Utsikt fra Reierstranda er helt klart geografisk plasserte bilder. Bjerkealleen på Grimsrød er lett gjenkjennelig på maleriet Mann som leier hest. Andre malerier som "Menn som pløyer", "Korn som høstes" og "Mann i kålåker" er ikke bare beviselig malt på Jeløy, men gjengir etter manges oppfatning Jeløys egne farger og spesielle lys. Men det var ikke bare Jeløy-landskapet som preget Munch malerier. Også bildene med arbeidermotiv som han malte i disse årene må være preget av inntrykk fra Moss.
Det mest kjente maleriet fra Munchs periode på Jeløy er "Arbeidere på hjemvei", et stort maleri som viser arbeidere på vei hjem fra Glassverket på Jeløy.
I 1917 forlot Munch Jeløy. Han hadde atelier i Åsgårdstrand og andre steder også. Refsnes Gods som ligger ved kyststien har en flott samling med kunstneriske verk. Munch er representert i denne samlingen med bl.annet selvportrett fra 1895-Litotografi og Ung kvinne fra 1912, også kalt Mossekvinnen-Litografi. Refsnes Gods, anno 1767, ble opprinnelig bygget som en lystgård for David og Sophie Chrystie. Flere generasjoner eiere holdt mange og sagnomsuste ball og selskaper - blant de celebre gjestene var Camilla Wergeland (senere Collett), Peder Balke, Hans Gude, Edvard Munch og Kong Oscar II. I 1938 ble det åpnet restaurant i hovedbygningen som raskt ble et populært utfartsmål for tilreisende gjester. Refsnes Gods var okkupert i siste del av 2. verdenskrig, i disse årene bodde over 100 tyske offiserer i bygningen.
Munch på veggen
Refsnes Gods
Fra 1970 har Refsnes Gods vært drevet som hotell. I dag er Refsnes Gods godt kjent for sitt gode kjøkken og velfylte vinkjeller - og ikke minst den unike kunstsamlingen hvor 90 kunstnere er representert med rundt 400 originale verk. Samlingen spenner fra gamle mestere som Munch og Weidemann til spennende, unge samtidskunstnere. Andy Warhol er representert med silketrykket "After Munch". Motivet for dette bildet er portrettet Munch malte av sin mangeårige venninne Eva Mudocci, "Damen med brosjen".
I Munchs fotspor
Bli kjent med Edvard Munch og hans opphold på Jeløy ved å vandre turstien ”I Munchs fotspor”. Langs stien står det 5 infotavler med tilknytning til Edvard Munchs kunstverk fra perioden 1913-1916 hvor han bodde og arbeidet på Grimsrød gård på Jeløy.
Turen starter fra Moss jernbanestasjon og følger Jernbanegata ca. 100 meter, krysser så togskinnene og går over kanalbroen til Jeløy.
Turen fortsetter langs Kanalparken. Du krysser gata og går inn Bråtengata som følges mot sørvest og tar av til høyre i M.Tyrholmsvei og etter ca. 100 meter ligger Grimsrød gård. Dette var hjem og arbeidssted for Munch i ca. 3 år. Turen fortsetter videre i Torgny Segerstedsvei opp til Hermodsgate hvor du tar til venstre. Etter et par hundre meter følger du kyststien inn i Søndre Jeløy landskapsvernområde. Du passerer et lite rødt hus, en privat vei og tar av første sti som går til høyre hvor du følger stien langs bekken til Grønli. Når du har passert Kubberød følges Helgerødgata tilbake til sentrum.
Det anbe... (mer)fales en avstikker til Punkt Ø-Galleri F15 som er en av Oslofjordens aller vakreste plasser. En kulturhistorisk perle i naturskjønt landskap med spennende utstillinger.
Det anbefales dessuten en avstikker til Refsnes gods: http://www.lommekjent.no/ruter/1765612. Etter passering Kubberød følges Tronvikveien/Bergersborgveien til Refsnes Gods hvor du kan se originale Munch kunstverk og kanskje ta en bedre lunch eller overnatting?
Les mer om Refsens Gods:
http://www.refsnesgods.no/
I "Munchs fotspor" ble etablert i forbindelse med feiring av Edward Munchs 150 års jubileum.
Munchstien går mye i Søndre Jeløy landskapsvernområde hvor allèene, steingjerdene, de store herregårdene og hageanleggene er de dominerende trekk i landskapet. Kulturhistorisk har dette sin bakgrunn i at gårdseiendommene på 17 - og 1800 tallet ble kjøpt opp av rike byfamilier og embetsmenn. Eiendommene ble så bygd ut til landsteder med parkanlegg og alléer.
Informasjon tilknyttet turen:Trykk på symboler i kart.
Kilde: www.Munch150fredrikstad.no, "Moss by's historie" av Nils Johan Ringdal, Hotel Refsnes Gods, Moss Kunstforening, Moss Kommune, og lommekjent.no
MUNCH
PÅ
HANKØ
“
”Nu er det gået bedre end ventet. Vi ligger nu ved badet og jeg har et par billeder under arbeide....(...) Jeg var iforgårs på en liden tur til Fredrikstad sammen med malerene Collett og Niels Gude. Vi reiste med en liden dampbåd som tilhørere den sidste. Det stod godt til og Bedstefar var henrykt...”
— Skrev Edvard Munch til tante Karen 6. juli 1888
Sommeren 1888 kom Edvard Munchs seilende inn Hankøsundet med et par venner. Her ble han i noen dager og malte to bilder, et fra Vikene-siden og et fra Hankøsiden.
Hankø Bad på 1800-tallet
Maleren Hans Gude og hans kone fotografert på Hankø.
Han besøkte også maleren Hans Gude som da var gjest på "badet":
"Maler Hans Gude og frue har jeg været sammen med ved badet.." skriver han i sitt brev til hans tante Karen.
Dette er
EDVARD
MUNCH
Edvard Munch (født 12. desember 1863 i Løten, død 23. januar 1944 i Aker) er en av Norges mest kjente kunstnere. Få kunstnere har vært så forpliktet til ideen om maling som utforsking av personlig biografi som Munch. I fete, ekspresjonistiske bilder viet til mennesker, steder, hendelser og traumer fra livet hans, avdekket han skjulte følelser, frykt og angst i menneskets sjel. Han satte spørsmål med personlige og universelle temaer som livet, døden, kjærlighet, tap, seksualitet, sykdom, smerte, lidelse, ensomhet, fremmedgjøring og frelse.
MADONNA
SKRIK
PIKENE PÅ BROEN
“Jeg maler ikke det jeg ser, men det jeg så