Tweet This

Gressholmen

Gressholmen er en øy i indre Oslofjord, nær Akersneset i Oslo sentrum.

Det går båt fra Rådhusbrygge 4 til øya (før 21. mars 2015 gikk båtene fra Vippetangen).

Gressholmen henger sammen med Rambergøya og Heggholmen, og dekker ca. 149 da. Store deler av området er et naturreservat, men det finnes også båthavn og enkelte hus og hytter på øya. Gressholmen var tidligere kjent for sine mange villkaniner, men disse ble utryddet i påsken 2007 fordi deres beitesett medførte erosjon og bortbeiting av den vernede floraen.

Gressholmen-Rambergøya naturreservat ble opprettet i 1992, for å verne et verdifullt våtmarksområde.

Oslos første flyplass, Gressholmen sjøflyhavn, ble åpnet her i 1927. Her finnes også en rekke badeplasser, inkludert en naturiststrand. Gressholmen kro holder åpent i sommerhalvåret. Stengte sine dører i 2015 etter 25 års drift, men er rehabilitert og ble gjenåpnet i 2017 med nye drivere.

Eksterne lenker

Oslo kommune, Friluftsetaten: Gressholmen, Heggholmen og Rambergøya

Gressholmen Kro

Gressholmen Båtforening

Bymiljøetatens badeinfo

Gressholmen kro – rehabilitering

Gressholmen kro

I nesten hundre og femti år har det vært

mulig å fukte strupen på Gressholmen. Da

det i 1866 for første gang var melk, øl og

”smørrebrød” å få kjøpt på holmen, var

det i Christiania Skytterforenings nyreiste

klubbhus. Foreningen, som ble stiftet i

1859, fikk etter hvert et stort medlemstilfang.

Rekorden ble satt i 1913 med 3628

medlemmer og 188 622 avfyrte skudd,

og skytterfestene på Gressholmen kunne

samle opp mot tusen mennesker. I 1883

måtte derfor skytterforeningen bygge et

tilbygg til klubbhuset, et forsamlingslokale

– det som nå er den lille fløyen

på Gressholmen kro. Det opprinnelige

klubbhuset ble revet i 1930. Da hadde

foreningen reist et stort restaurantbygg

i forlengelsen av forsamlingslokalet,

og kroa fikk dagens utseende. Skytterforeningen

leide ut restaurantdriften og

benyttet etasjen over restauranten som

klubbhus. Dagens kro med sine røtter

fra 1930 er ett av de eldste serveringsstedene

ved fjorden.

Sk ytt ernes øy

Christiania Skytterforening, senere Oslo

Skytterlag, holdt til på Gressholmen fra

1864. Laget hadde kortbaner på Gressholmen

og langbane fra Gressholmen over

bukta til Rambergøya – ei bukt som i dag

er naturreservat. I 1990 løp skytternes

bruksrett på Gressholmen ut, og øyas eier,

Oslo kommune, overtok Gressholmen kro

mot å rydde opp etter skyteaktiviteten

På Gressholmen-Heggholmen-Rambergøya ligger restene etter et unikt industrisamfunn,

Norges første ”hovedflyplass” og ett av indre Oslofjords eldste fyr.

Gressholmen

-Heggholmen-Rambergøya

11

12

Gressholmen

Heggholmen

Rambergøya

Jakteskjær

Badeplass

Naturreservat. Blomster, trær, dyr m.m.

er fredet. Merk spesielt at det er forbud

mot telting og bålbrenning/grilling.

Sjøfuglreservat. Bukta mellom Gressholmen

og Rambergøya er et viktig hekke- og beiteområde

for sjøfugler. I bukta er det forbud mot

motorferdsel hele året, mens det i perioden

1. april til 15. juli er forbud mot all ferdsel, for

eksempel padling eller dykking.

11

13 12

14

15

16

16 Omtalt severdighet

Heggholmen fyr. Foto: Espen Bratlie.

Sti

HC-tilrettelagt

toalett

Gjestebøye

Grillheller

22 23

på øya. Fuglene kunne nå beite uten å

havne i skuddlinjen. Det er ikke vanskelig

å finne spor etter skytterlaget. Både på

Gressholmen og på Rambergøya er det

i målområdene, der blinkene sto, rester

etter gamle murer. Bak disse murene sto

anviserne – de som signaliserte antall

treff til skytterne – godt beskyttet.

På Gressholmen finner du en anvisermur

blant annet rett nedenfor kroa, ved stien

som løper langs bukta. Også Gressholmen

kro, skytterlagets klubbhus, er et minne

om Gressholmen som skytternes øy.

O slo flyvehavn

16. juli 1927 satte et tysk Dornier Wal

sjøfly kursen mot Oslo. Flyet landet på

fjorden og fortøyde ved Gressholmen.

Dermed var landets første flyplass for rutefly,

Oslo flyvehavn, innviet! Passasjerene

ble fraktet til sjøflyhavnen med motorbåt,

og fra Gressholmen kunne man fly til

Tyskland, etter hvert også til Stockholm,

Stavanger og Tromsø. Det sivile Norge

hadde fått luft under vingene, som det

siste landet i Europa. Ny teknikk og urbanisering

ble møtt med skepsis, og flertallet

av representantene på Stortinget hevdet

at «… sivil rutetrafikk gjennom luften

neppe har noen fremtid.» Men snart viste

det seg at sjøflyhavnen på Gressholmen

var for liten og upraktisk til å

håndtere den stadig økende flytrafikken,

og i 1939 overtok Fornebu som hovedflyplass.

Siste fly forlot hangaren på Gressholmen

i 1952.

I dag er flyenes gamle havn på Gressholmen

småbåthavn. Gressholmen båtforening

har klubblokale i den lave brakka som

tjente som ekspedisjonsbygg, kontor og

venterom. Hangaren, slippen og trallebanen,

som fraktet flyene mellom sjøen

og hangaren, står til båtfolkets tjeneste.

Villaen som var stasjonssjefens og verksmesterens

sommerbolig, og villaen som

flygerne og bakkemannskapene brukte

som oppholdsbrakke og spisebrakke, er

nå feriehus.

Havørn har landet

I 1935 var radioreporter Shibbye på

Gressholmen for å lage en utgave av

programmet Guttetimen. I innledningen

skildrer han hvordan «luftbusserne

» ankom «helt presist efter

ruten slik som de pleier å komme. De

gjorde en sving innover byen og så tok

de vannet en tohundrede meter borte

og kom fossende opp her og la seg

ved hver sin flytebrygge. Så strømmet

alle passasjerene ut, og de ble satt om

bord i en motorbåt, og nettopp gikk

den av gårde og stevnet inn til byen

med dem. Jeg hørte nettopp at Havørn

hadde hatt full last i dag, det hadde

vært nitten stykker med […].»

13

Skytekonkurranse på Gressholmen under et engelsk flåtebesøk.

Året er 1908. Foto: Herman Neupert, Oslo Museum.

Det lille bildet viser rest etter anvisningsmur.

Foto: Frøydis Eriksen.

Oslo flyvehavn på Gressholmen

rundt år 1930. Ukjent fotograf,

Oslo Museum.

I dag er området båthavn.

Foto: Espen Bratlie.

24 25

Heggholmen fyr

Landets fyr har blitt kalt kystens katedraler.

Tidligere hadde hvert fyr sin egen fyrvokter.

I dag er fyrene automatiske. Enkelte

fyr har imidlertid fått ny bruk som

ferie- og overnattingssteder. Heggholmen

fyr er det eldste fyret i indre Oslofjord.

Det lille trehuset er ikke noen katedral,

snarere ser det ut som et lite ”kystkapell”.

Historien til Heggholmen fyr startet i 1823

med en lampe i Svend Iversens hus. Du

kan lese mer om fyrvokter Iversen og fyret

i siste kapittel.

I 1894 reiste Christiania Dampoliemølle

en moderne, dampdreven linoljemølle øst

på Heggholmen. Fabrikken presset linfrø

til olje. I 1901 hadde Heggholmen utviklet

seg til et komplett industrisamfunn. Både

skole og et svalgangshus med arbeiderboliger

var på plass. Disponenten, Heggholmens

høye herre, reiste sin sveitservilla

på en høyde mellom arbeiderboligene

og formannens hus som sto på Jakteskjær.

I 1909 ble fabrikken kjøpt opp av konkurrenten

Lilleborg. De holdt hjulene i gang

fram til 1960. Anlegget sysselsatte da bare

én arbeider, og det hadde ikke bodd folk

på øya siden 1919. Da arbeiderne flyttet

til byen, ble Heggholmen både arbeidsplass

og ferieøy, for fabrikkens ansatte

fikk benytte bygningene som sommerboliger.

I 1927 ble disponentens hus bygd

om til feriebolig for Lilleborgs kontordamer.

Huset fikk tilnavn som ”Dydens hvile” og

”Hurpehuset”.

Nå er bygningene private feriehus. Sørvest

på øya, i sjøkanten nedenfor feriehusene,

ligger fabrikkbygningen, som ble reist

etter at mølla brant sankthansaften 1919.

Fabrikken fungerer nå som atelier. En jernbanelinje

strakte seg fra fabrikken til

havna i nordøst, parallelt løp det en ledning

til linolja. En dreieskive og en sidebane

viser vei til stedet der oljemølla lå.

Skinnegangen er fortsatt i bruk, og en

tralle med jernbanehjul brukes til å frakte

varer fra havna opp til feriehusene. Og

fortsatt står Lilleborgs smijernsvimpel

høyt hevet på øya som en gang huset et

industrisamfunn i miniatyr.

Restene fra det unike industrisamfunnet

er fredet.

Ring ene ved Heggholmen

Tidligere var det mer is på fjorden. Fra jul,

og noen ganger så lenge som ut i april og

til og med mai, lå isen tykk. Inne i havnebassenget

var isen for tykk til å hugges,

men ved Heggholmen, Lindøya og Nakholmen

ble det hugget råk i isen. Det var

ved disse øyene skipene fortøyde når

fjorden frøs til is – dette var Christianias

vinterhavn. Her lå skutene som skulle til

og fra Christiania. Plank ble fraktet ut hit

med hest og slede over isen og lesset på

skuter som lå ved iskanten i sundene.

Skip som kom med varer, ble losset.

Småbåter fraktet passasjerer ut til utenlandsdamperne

som lå og ventet i fri sjø.

Båtene lå fortøyd i de mange ringene av

jern som var festet i berget på øyene her

– og området mellom de tre øyene ble

derfor kalt ”Ringene”.

Isvekkere sørget for at fjordisen ble holdt

åpen ved Ringene og Christianias vinterhavn.

Arbeidet med å hugge isen ble kalt

”isvekking”. Isvekkerne, en gjeng på

opptil femti mann, hogg løs store flak

av isen. De brukte hver sin ispil, et slags

spett, til å hugge med. Isflakene trakk de

inn under den faste isen ved hjelp av et

tau med krok. «Hu er lei, hu er sei», sang

isvekkerne om isen mens de arbeidet:

Det å vekke isen var vått, kaldt og tungt

arbeid. I 1878 kjøpte staten isbryteren

”Mjølner”. Da ble det slutt på vinterhavn

og isvekking, men fortsatt kan du finne

fortøyningsringer fra 1800-tallets vinter14

havn på Heggholmen.

15 Industrisamfunnet på

Heggholmen

16

Minner etter industrisamfunnet på Heggholmen.

Foto: Frøydis Eriksen og Espen Bratlie.

Isbryteren

KIlde: Oslo Kommune Turguide