Tweet This

Type: Fottur, skogstur, sopptur

Lengde: Ca. 4,5 km

Varighet: 1 time, 30 minutter+

• Bereget gangtid for en voksen mann, i god form, uten pauser. Les mer om tidsberegning her

Gradering: Middels +

• Alle turforslag på UT.no er gradert i henhold til Merkehåndboka. Les mer her

Passer: Voksen, barn, senior

Område:

Oslofjorden

HØYDEPROFIL

0,0 km1,0 km2,0 km3,0 km4,0 km01002003000 moh.

ADKOMST

Parkering ved rasteplass på sørgående eller nordgående Rv313 6km nord for Holmestrand. Det er også mulig å starte fra toppen. Da kjører man Rv315 og kjører av Rambergveien(Fv910) og så første til Venstre, Kleivanveien som man følger helt til den stopper, der er det mulig å parkere.

VEIBESKRIVELSE FRA GOOGLE MAPS

La Google Maps vise deg veien frem. Du kan bruke den posisjonen du har nå, eller skrive inn stedsnavnet du reiser fra.

Holmestrand og Omegn Turistforening

Om gruppa | 22 turforslag  2 hytter

Den gamle kongeveien Angers klev er beskrevet langt tilbake i historien og den var opprinnelig en ridevei, beryktet for å være farlig og bratt. Det var en del av hovedferdselsåren gjennom Vestfold som på 1600-tallet ble utbedret til kjerrevei og var i bruk fram til man sprengte veien langs kysten I 1793. Nå går stien opp den bratte kleiva til dels på grusvei, til dels traktorvei og sti og er grei å gå med gode sko.

Angers Klev er en del av Bogen Naturreservat på grunn av sitt geologiske og biologiske mangfold.

Rett nord for rasteplassen med informasjonsskiltet I Bogenbukta (åpning til anleggstunell) går stien opp bak en lyktestolpe. Stien går over jernbanen på et relativt oversiktlig sted og er blåmerket. Noen meter etter kryssing av jernbanen går stien opp Angers Klev mot venstre, mens det er merket Kyststi videre nordover til høyre mot Sande.

For å unngå den farlige kryssingen av jernbanen, anbefales det som alternativ å følge grusveien fra Framnes/Smørstein som krysser jernbanen syd for rasteplassen til fots. Den er merket som Privat vei og stengt med kjetting. Denne kan man da følge videre opp I det merkede området. Begge veiene er avmerket på kartet.

Nesten ved toppen av Angers Klev er det en utstikker mot øst, hvor man kan nyte utsikten over Breiangen ved antennemasten.

Sist oppdatert: 13.01.2016

"Kongeveien - Angers Klev" av Holmestrand og Omegn Turistforening er lisensiert under CC BY-SA 4.0.