Tweet This

Gyldenløve Brygge

Gyldenløve Brygge og Gjestehavn er en del av Gyldenløve Skuteforening som ble stiftet i 1976 av en gruppe mennesker med store skuter, som manglet båtplass i Drammen. Den tilbyr gjesteplass i Drammen.

Impressum

FOR BÅTPLASS KJØP ELLER LEIE:
Kontakt Havnesjefen mob. 93423003

Foreningen er stiftet i 1976 av en gruppe mennesker som eide noen store skuter, men som manglet brygge plass.

Sætre Marina

Velkommen til Sætre Havn Marina!

Sætre Havn ligger midt i indre Oslofjord og er godt skjermet for vær og vind.

Drivstoffpumpene er åpne 24-timer i døgnet hele året.

Sætre har en stor fin gjestehavn, badestrand og nærområdet kan tilby et stort utvalg butikker, restauranter og aktiviteter for både store og små.

Båtplass

Med over 50 båtplasser i bredder fra 3 til 5 meter har vi en trygg plass for deg og din båt gjennom både sommer og vinter.

I vintersesongen tilbyr boblehavn for vinterlagring av båten på vannet.

Priser

Sommersesong:

15. april – 1. oktober

3 meterkr. 10 500,-3,5 meterkr. 12 000,-4 meterkr. 13 500,-4,5 meterkr. 15 000,-5 meterkr. 16 500,-

Vintersesong:

15. oktober – 1. april

3 meterkr. 5 500,-3,5 meterkr. 7 000,-4 meterkr. 7 500,-4,5 meterkr. 8 000,-5 meterkr. 9 000,-


Butikk

I vår hyggelige butikk på bryggekanten i Sætre har vi et stort utvalg av utstyr til båt og båtpussen. Vi tilbyr blant annet tau, vaskemidler, bunnstoff, poleringsmidler og olje til flere typer motorer.

Vi tilbyr også strandleker, redningsvester, vannsportutstyr, stoler, is, brus og propangassi forskjellige størrelser til båt og grilling.

Fra sesongen 2019 har vi et bredt utvalg fra PelleP sin kleskolleksjon.

Kom innom oss på brygga i Sætre Havn for en hyggelig handel.

Gjestehavn drevet av Hurum havner. Stor gjestehavn med alle fasiliteter. Mer informasjon finner du på www.hurumhavner.no

Gåtid: 2 minutter

Telefon: 41 63 39 95

Øraveien 16,
3475 Sætre

MandagÅpen 24tTirsdagÅpen 24tOnsdagÅpen 24tTorsdagÅpen 24tFredagÅpen 24tLørdagÅpen 24tSøndagÅpen 24t

Tofte Båtforening

T. +47 905 70 058
E. post@toftebaatforening.no

Tofte Båtforening 
Postboks 165 
3481 Tofte

TOFTE BÅTFORENING

Tofte Båtforening består av omtrent 150 medlemmer. De fleste medlemmene bor på 
Tofte, Filtvet, noen har hytte i området og enkelte har bosted Drammen eller Oslo.

Her finnes alt fra den minste pram til den største havseiler, men motorbåt med senge-
plass til kjernefamilien dominerer.

TOFTE

Tofte er vakkert beliggende syd på Hurumhalvøya, med front mot Breiangen og ytre Oslofjord.

Tofte har et velutbygget næringstilbud med apotek, leger, tannleger, to matbutikker og mulighet for kjøp av drivstoff. Videre har vi vinmonopol, butikker med det meste av det du trenger, samt kafeer hvor du kan få en god matbit.

”Toftedagen” er en årlig tradisjon, hvor hovedgaten stenges og butikkene flytter ut på gaten. Dette skjer første lørdag i juli.

"Veteranbildagen" er en annen årlig tradisjon som holdes første lørdag i september, og da kan mange flotte veteranbiler beskues i sentrum av Tofte. http://veteranbildagen.no/

Bikuben kan tilby overnatting med hyggelig atmosfære, og en flott utsikt over Oslofjorden. Bikuben ligger vest for Tofte sentrum. http://bikubentofte.no/ 

Stedet har 4 båthavner med begrenset antall gjesteplasser. Den største er Hurumhavna, som ligger på vestsiden av Tofte sentrum. Bak Coop Mega bygget ligger Tofte Båtforening, som har 9 gjesteplasser for kortere overnattinger. Mellom disse båtforeningene ligger Sagene Båtforening og Skjæra Båtforening.

Hurum Kommunale brygge har dessverre forfalt og er stengt for all båttrafikk.

Tofte har offentlige badestrender lett tilgjengelig langs Riksvei 281. Nærmest midt i sentrum finner du Skjærastranda og Apotekerstranda som er godt tilrettelagt for småbarnsfamilier, blant annet med lekeplass.

Langs Hurumlandet går ”Kyststien”. Man kan benytte denne for en fin tur langs sydspissen av Hurum med naturopplevelser og gode fiske- og bademuligheter.

Tofte er et besøk verdt.

Kort om Tofte:
• Innbyggere: ca. 2500
• Avstand til Oslo ca. 65 km
• Avstand til Drammen ca. 45 km
• Pos: N 59 gr 30 min Nord Ø 10 gr 14 min.

Nærsnes Båtforening

Havnesjef: 92 444 345

Fasiliteter

Gjesteplasser

Strøm

Toalett

VIPPS - 93367 

Utsetting av båter etter 4. mai.

Båter på henger eller ikke klar for sjøsetting 4. mai , gjør avtale med Sondre på slippen.

Seneste utsetting er 24. mai dagen før Vårdugnaden.



Odden Marina Båtforening

Gjestehavn

Velkommen som gjest til Odden Marina.

Selvbetjent havn kr. 100,- til og med 30 fot, over 31 fot kr. 200.- pr døgn. Havneavgift inkluderer tilgang på vann og strøm.

Avgift skal betales av alle båter som ligger til kai etter kl. 24.00.

Hvert strømuttak kan belastes med max 1000 watt.

Finn ledig plass og les på skiltet innerst i båsen hvor lenge plassen er ledig. Står detLedig eller et tidspunkt lenger fram enn du skal være, kan du benytte plassen.


NB! Det er industrihavn på motsatt side med anløp av større båter, slik at gjester skal benytte plassenen på innsiden av bølgebryter eller inne i havna.

Betaling

På bølgebryteren ytterst i havna står det en tavle, hvor det er en kasse. Det er også montert en kasse på den indre bølgebryteren.

Ta en konvolutt, fyll ut plassnummer og øvrig informasjon på lappen. Legg penger i konvolutten, riv av gjenpart og legg konvolutten i kassen. Fest gjenparten synlig i båten for kontroll.

Ved ikke betalt avgift, blir du belastet med straffeavgift.

Fortøyning i havna

  • Fortøy båten for og akter. Eier skal sørge for at båten skal være forsvarlig fendret mot brygge og utliggere. Ved fast fendring av båtplass skal kun løsning godkjent av styret benyttes. Denne bestilles og monteres av den enkelte båteier. Ved intern flytting av plass er det den enkelte andelseiers ansvar å få flyttet fendringen på plass i ny plassering

  • All ankring og bruk av dregg i havna er strengt forbudt

  • Ingen metallfjærer, sjakler el. i fortøyningen. Innfestningen i bryggeanlegget skal ikke være av metall, men tauet festes direkte eller beskytte det med plast/gummi- slange eller tilsvarende. Ved lås av båt med kjetting, må dette gjøres på en slik måte at kjettingen ikke belastes og slår mot anlegget ved sjøgang

  • Ingen del av båten over bryggekanten

  • Benytt strekkavlastning på fortøyning som er tilrettelagt for båtens størrelse og vekt. Strekkavlastning med metallfjærer eller andre metallkonstruksjoner som kan lage støy er ikke tillatt. Strekkavlastning i gummi eller innebygd fjæring i tauverket skal benyttes

  • Fortøy for uvær, det kan bli svært værhardt ved vind fra Nordlig retning

  • Vær spesielt oppmerksom på støy da havna ligger i et boligområde

Ordensregler i havna

  • Tømming av septik, olje etc. i havna er strengt forbudt

  • Kast søppel i søppelkasser

  • Grilling er forbudt på bryggene

  • Ingen bading inne i havna,  kun på utsiden av bølgebryter

  • Vannslanger er ikke til å leke med

  • Det er forbudt å benytte sykler og skateboard på bryggeanlegget

  • Det skal være ro i havna etter kl. 22.00 alle dager

  • Skulle det oppstå problemer, eller du har behov for hjelp, så kontakt nattevakt eller ring telefon nummer 926 54 552

Støy og forurensning

  • Alle vaiere, seil, tauverk, kalesjer, øsekar, årer, bøtter og andre konstruksjoner og løsøre som kan skape støy ved sjøgang og vind skal være festet slik at det ikke støyer

  • Unødig tomgangskjøring og rusing av motor er forbudt i havna

  • Tømming av septik, olje etc. i havna er strengt forbudt

  • Brudd på ordensreglene og retningslinjer vil medføre bortvisning fra havna

    Kontaktinformasjon

    Trond StensletHavnesjef918 98 475AdresseBryggeveien 82, 3470 Slemmestad

    Styrerepresentanter

    Leif B. PaulsenFormann922 53 308Tore MaaøSekretær/Kasserer952 60 660Trond StensletHavnesjef918 98 475Kai TorkildsenJuridisk957 30 165Andrew CollingHavneweb og medlemsadminsitrasjon988 51 647

    E-post

Vollen Marina

Service/tjenester

Vollen Marina er en fullservice marina! Med våre leietakere dekker vi de fleste behov du måtte ha i forbindelse med ditt båtliv. 
Vi har følgende leietakere av næringslokaler her på marinaen:

Maritime tjenester:

Mat og drikke:

Andre tjenester:

  • Norsk Labex ( importør av diagnose maskiner innen helsevesenet)

  • Frank Grønsund Agenturer ( diverse agenturer innen dagligvarehandelen)

  • Markleen as ( salg av oljevernutstyr )

  • Tell Forlag as ( Lærebøker barneskolen / literatur )

  • Asker & Bærum Rør ( Autorisert Rørlegger ) 

 Ønsker du å leie båtplass eller næringslokaler / kontorplass?

Vollen Marina har flere næringslokaler til utleie i tillegg til flotte kontorplasser. Med kontorplass i Vollen unngår du kø. Du kommer deg enkelt til og fra med bil, båt eller buss.

  • Fjordservice as ( Utleie av næringslokaler og kontorplasser på Vollen Marina ) ( se: kontakt oss)

  • Båtplasser Vollen as ( Utleie av båtplasser på Vollen Marina ) ( se kontakt oss)

Vollen MarineSenter

Vinteropplag på Vollen Marina

Foruten opplag i boblehavn på vinteren http://www.vollen-marina.no/båtplasser så har Vollen MarineSenter as har overtatt opplags hallene på Vollen Marina, og tilbyr opplag av båter i alle størrelser med ønskede tilleggs tjenester. Båter tas opp i fra 1. september og må sjøsettes igjen innen 25. mai. Ta kontakt på : post@vollenmarinesenter.no eller se: www.vollenmarinesenter.no for priser / bestilling.

Løft av båter opptil 50 tonn ( maks bredde 5,4 meter)

Vollen MarineSenter as tilbyr løft av båter opptil 50 tonn (og opptil ca 65 fot) for eventuelle reperasjoner, stoffing, polering, spyling etc. Vi har egen oppstillings plass for båten din dersom du ønsker å ha den på land noen dager for vedlikeholds arbeide. Arbeider som Vollen Marinesenter as kan utføre, tillates kun utført av Vollen Marinesenter as eller i form av egeninnsats. Innleid hjelp til slike tjenester er ikke tillatt.

For priser/info se: www.vollenmarinesenter.no

Ønsker du båtplass hos oss, huk av for " leieplass" så kommer vi til baket til deg i nærmeste fremtid. Da det er få ledige plasser i havna, hvis du er klar for leie med de opplysningene som finnes på disse søknadsidene, skriv dette på kommentarfeltet. Da vil du kunne få plass umiddelbart så fremt det er ledig. 

Ønsker du kortidsplass, bekriv behovet i kommentarfeltet. Ønsker du å bo i båten så må dette også skrives i kommentarfeltet. I kommentarfeltet bør også vekt komme med hvis man har en realtiv høy vekt. Disse opplysningene er viktig for å finne den mest omtimale båtplassen. 

Sommersesong 1.april til 31.oktober

Bobelhavnsesong 1. november til 31.mars

Priser

Avtalepris for sommersesongen/vintersesongen(boblehavn) 2019/19-20 er:

For de som leier sommer 2019 vil det være en lavere pris vinterleie19/20(helårsrabatt)  

Har du smalere båt en 1,50 eller vannscooter, har vi noen sommerplasser til kr. 9900,-

Plasstype

Plasstype 3m

Sommer/vinter

kr 14950,-/ 6400,-

Plasstype 3,5m

Sommer/vinter

kr 17700,-/ 7400,-

Plasstype 4m

Sommer/vinter

kr 19800,-/ 7950,-

Plasstype 4,5m

Sommer/vinter

kr 24250,-/ 9950,-

Plasstype 4,75m

Sommer/vinter

kr 26800,-/ 10250,-

Plasstype 5m

Sommer/vinter

kr 27900,-/ 10800,-

Plasstype 5,5m

Sommer/vinter

kr 32000,-/ ----------

Plasstype 5m-longs

Sommer/vinter

kr 36400,-/ 16 000,-

Longside plass Sommer/vinter kr 3100,-/ 1200,-        pr meter båtens lengde + 2 m

Maks bredde i plassene er oppgitt størrelse minus 0,5M. Prisene  er basert på  sesongleie. 

Avbestilling etter 25.januar/15. september  eller etter fakturadato, gir ingen refusjon eller gir grunnlag for å heve bestillingen.

Du kan også ring vårt hovednummer hvis du ønsker kontakt med en av våre enheter. 
Tlf: 40 1410 40, Båtplass, #1

Vollen Marina ligger midt i Vollen sentrum (Asker). Vår adresse er Slemmestadveien 416, 1390 Vollen.

Du kan komme hit både via vann og vei. Ønsker du å komme til Marinaen via vann veien og ikke bruker egen båt, kan du komme hit med Hurtigbåt fra Aker brygge (Rute 256). Rutetider for hurtigbåten finner du her

Ønsker du å komme hit ved hjelp av kollektiv transport finner du rutetider her (rute 703).

Steilene Seilhavn

Klubben
Nesodden Seilforening ble stiftet i 1960, og har nå ca. 420 medlemmer med aktive seilere i mange båttyper. Fra 1985 har klubben hatt tilhold på Steilene. Klubben legger avgjørende vekt på å utvikle et sunt og trivelig miljø for alle medlemmer. Nesodden Seilforening er tilsluttet Oslo & Akershus Seilkrets og er medlem av Norges Seilforbund.

Nesodden Seilforening, Postboks 30, 1450 Nesoddtangen, kontonummer 1603 13 16530. Organisasjonsnummer : 979508018

Kontaktpersoner og telefonnumre

Formål
Foreningens formål er å drive seilidrett organisert i Norges Idrettsforbund, samt fremme sjøsport og friluftsliv i sunne former. Foreningen er selveiende med utelukkende personlige medlemmer.

Klubbhuset
Det gamle klubbhuset brant ned fredag 28. desember 2001. Seilforeningen holder i dag til i nye klubblokaler som ble offisielt åpnet lørdag 19. juni 2004.

Havna
Havna dekker foreningens og medlemmens behov. Noen plasser leies ut på ordinær måte. I sesongen er havna en populær gjestehavn for familier på tur.

Våre aktiviteter
Jolleseiling for barn og ungdom
Barn og unge hører med til foreningens mest aktive medlemmer. Vi har en stor gruppe som seiler jolle og seilbrett. I sommersesongen er det trening og instruksjon på Steilene nesten hver kveld. Seilforeningen satser både på bredde og eliteseiling. Seilopplæringen for barn er delt i flere nivåer; nybegynner, viderekomne, regatta og NC. Ta kontakt med Jollekontakt hvis du ønsker mer informasjon.

Bli Optimistseiler  i Nesodden Seilforening!
Er du 8-9 år og interessert i båter og sjø?
Kan du svømme?
Da har vi et bra tilbud til deg!
Start med Optimistjolleseiling.

Tur og Havseiling
Mange  medlemmer har store seilbåter og deltar flittig i regattaer rundt om. Vi arrangerer også regattaer med start fra Steilene, både klubbregattaer og større arrangementer. Åpen klubbregatta arrangeres på onsdager i sesongen. Har du ikke båt, men ønsker å delta, så er det garantert plass til deg.
Deltagere fra andre seilforeninger kan gjerne være med i våre åpne klubbregattaer!. Har du lyst til å seile, eller sette deg på liste for seilkurs? For mer informasjon send en mail til regatta@nesodden-seilforening.no eller kontakt Marit Sletten på  951 30 426.

Seilforeningens havn på Steilene ligger i sundet mellom Storsteila og Persteila. De faste installasjonene ligger på Persteila. Persteila er en del av friområdet Steilene.

Gjesteplassene finner du langs de faste trebryggene samt på nordsiden av flytemoloen. I tillegg vil man finne gjesteplasser på de to flytende utstikkerne. Disse er merket med grønne skilter. Vanligvis vil det være minst 20 gjesteplasser tilgjengelig. I helgene vil mange av de faste båtene være på tur. Da blir det flere grønne skilter og antallet gjesteplasser øker betraktelig. Havnevakta hjelper alle med å finne en passende plass.

Nesodden Seilforening ønsker å gjøre deg som gjest, oppmerksom på følgende punkter. Vi håper dette bidrar til at du får et hyggelig opphold på Steilene.:

Havna:

  • Havna er beskyttet av rausmolo og flytende bølgebryter i sør. Øvrig sektor er beskyttet av øyene og Nesoddlandet. Havna påvirkes av trafikksjø og sterk vind. Dette krever sjømannsmessig fortøyning og påpasselighet. Når dette observeres ligger man trygt. Det viser 25 års driftserfaring.

  • Gjestebåter skal ikke ankre opp ved tillegging. Flytebryggene holdes på plass av bunnstrekk som uvegerlig fører til at ankeret setter seg fast.

  • Dybdeforholdene varierer fra 1,5m til 10 m. På bryggene er det tilgang på vann og strøm, og bryggene er opplyst om kvelden. Alle gjester bes sette seg inn i branninstruksen som er oppslått ved landfestet av flytebryggene. Her finner man brannslokningsapparater. På østsiden av sjøboden er det et skap for brannslanger som løpes ut og koples til brannhydrant i brannkum oppe på ballplassen.

Klubbhus og friområdet:

I klubbhuset til Nesodden Seilforening er det kiosk/kafé. Vaflene er kjent for å være spesielt gode! Mange barnefamilier besøker Steilene om sommeren. Krabbefiske er en favoritt og barna finner ofte andre lekekamerater på øya.

  • Grilling er tillatt på land. Benytt gjerne oppsatte griller. Egne griller må ikke benyttes på bryggene i havna eller nær bygninger.

  • Bading i havna frarådes av sikkerhetsmessige årsaker. Bruk heller stranda og badeflåte syd for moloen eller stranda syd for fabrikkbygningen. 

  • Søppel kastes i kontainere på brygga nord for fabrikkbygningen. Der er en egen kontainer for glass og metall. Septikkstasjonen ligger også her.

  • Man fortøyer på sydsiden av betongbrygga.

Havn og klubbhus med kiosk og kafe drives på dugnad av medlemmer i Nesodden Seilforenings. Inntekten går uavkortet til drift av foreningen.

For deg som ønsker å være gjest i vår gjestehavn gjelder følgende satser:

Havneavgifter 2017 inkludert vann og strøm:

HavneavgifterFotPrisUnder 35 fot200,-35″ => 45″250,-46″=> 50″ og katamaraner300,-

Havneavgiften gjelder fra kl. 17:00, slik at de som skal overnatte får tilgang til plasser. Dagsbesøk som ligger til etter 17:00, betaler derfor full havneavgift.

Båter over 50″ har ikke adgang uten godkjennelse av havnesjef eller et komitémedlem. Egne priser gjelder

Vi ønsker at alle skal ha et hyggelig og ikke minst trygt opphold som gjest i havna, vi ber derfor alle om å lese og gjøre seg kjent med vår branninstruks.

 

Mer informasjon om øygruppen Steilene og aktiviteten www.steilene.no

Velkommen til Steilene! Spørsmål rettes til havneleder Kjell Nygaard.

Skulerud

Fasiliteter: Apotek Miljøstasjon Badeplass z Motorservice Bankautomat Oljetømming Bensin Parkering z Buss Postkontor Båtforhandler Restaurant Båtutstyr Seilservice Dagligvarer Septiktømming z Diesel Sjøsett.rampe z Dusj z Slipp Ferskvann z Strøm z Hotell Søppelkontainer z Tilrtlgt. funksjonsh. Toalett z Is/kjøleelementer Tog Kafé Trådløs internett Kiosk Tørketrommel Kran/lift Vaskemaskin Lege Veterinær Lekeplass Vinmonopol Mastkran

Beliggenhet: Aurskog kommune, Skulerud Antall gjesteplasser: 8  

WWW.HALDENKANALEN.NO

Kontakt: Arve Dahl, tlf: 63 85 76 27 / 928 26 610. E-post: info@haldenkanalen.no

Vindfangerbukta Båtforening

Beliggenhet: Frogn kommune, Husvik / Drøbak N Ant. gjestepl.: 5.

Innseiling: Enkel innseiling. Vindfangerbukta sine brygger ligger innerst i havnen mot øst. De ytre bryggene tilhører Heitman Marin. Kontakt havnesjefen før det legges til.

Vindforhold: Kan være utsatt ved nord/nordvestlige vinder. Havnedybde: 3 meter. Avstand til bensin: 100 meter

Andre opplysninger: Gjesteplasser frigjøres ved at faste brukere av plassene er bortreist på weekendtur, ferie eller lignende. Antall gjesteplasser avhengig av hvor mange som er borte til enhver tid.  WWW.VINDFANGERBUKTA.COM

Kontakt: Erik W. Eriksen, tlf: 905 61 061. E-post: post@vindfangerbukta.com

Apotek Miljøstasjon Badeplass z Motorservice z Bankautomat z Oljetømming z Bensin z Parkering z Buss z Postkontor Båtforhandler z Restaurant z Båtutstyr z Seilservice Dagligvarer z Septiktømming Diesel z Sjøsett.rampe z Dusj Slipp z Ferskvann z Strøm z Hotell Søppelkontainer z Tilrtlgt. funksjonsh. Toalett z Is/kjøleelementer Tog Kafé z Trådløs internett Kiosk z Tørketrommel Kran/lift z Vaskemaskin Lege Veterinær Lekeplass Vinmonopol Mastkran

Ydersnes

Åpningstider

Åpningstider og priser 2019
Ring for slusing på ønsket tidspunkt tlf. 69 81 12 00.
Sluseanleggene er betjent fra lørdag 25. mai til søndag 18. august.
Ørje sluser: kl. 10, 15 og 19. kr. 250,-
Strømsfoss sluse: kl. 10, 13, 16 og 19. kr. 200,-
Brekke sluser: kl. 10, 14 og 17. kr. 300,-

Ring for slusing på nevnte tidspunkter, tlf. 69 81 12 00.

Utenom slusetidene og før og etter sesongen er det dobbel avgift.
Slusing utenom slusetidspunktene kan ikke garanteres ved forespørsel samme dag.

Sesongkort
Det kan kjøpes sesongkort for slusing av småbåter/fritidsbåter i ikke-kommersiell virksomhet. Sesongkortet koster kr 900,- og gir rett til gratis slusing på slusetidspunktene. Kortet må knyttes til konkret båt, og slusingen må forhåndsbestilles.

Sesongkortet selges i vår nettbutikk, ved sluseanleggene og på Kanalselskapets kontor (Storgt. 10, Ørje). Ring på forhånd, tlf.: 69 81 12 00.

Nøkkelkort
Nøkkelkort til servicehusene gir adgang til dusj på Skulerud, Ørje, Tistedal og Østre Otteid. Videre gir nøkkelkort adgang til annlegg for oppsuging av kloakk fra båter; på Skulerud, Tistedal og Østre Otteid.
Kjøp av nøkkelkort, kr 350,-:
Kan kjøpes i vår nettbutikk. Klikk her>, slusestedene eller
Skulerud: Arve Dahl, tlf. 928 26 610
Ørje: Mosbæk bensinstasjon i Ørje sentrum.
Tistedal: Best bensinstasjon i Tistedal.

Eller hos Kanalselskapet, Storgt. 10, Ørje, tlf. 69 81 12 00, info@haldenkanalen.no


Kanalinfo

Sluseavgift fritidsbåter på åpningstidene:
Ørje kr 250,-/båt
Strømsfoss kr 200,-/båt
Brekke kr 300,-/båt

Kano/kajakk: 
Priser for kano/kajakk er som for fritidsbåt. Er det flere kana/kajakker, så deler de på avgiften, men minimum kr 50 pr. kano/kajakk.

Med Ørje som eksempel, kl. 10, 15 eller 19 i perioden 25. mai – 18. august:
En kano/kajakk: kr 250,-/stk
To kanoer/kajakker sammen: kr 125/stk.
Tre sammen: kr 83/stk.
Fire sammen: kr 63/stk.
Fem eller flere sammen: kr. 60/stk
Laveste sats pr. kano/kajakk er kr. 60/stk.

Utenom åpningsklokkeslettene, og før og etter sesong er det som for fritidsbåtene dobbel avgift. Med Ørje som eksempel blir det da kr 500 som skal deles på antall kanoer/kajakker, ned til kr 60/stk som også her er minstepris.
Slusing: Ring 69 81 12 00

Gansvika Bade- og Friluftsområde

Fasiliteter

Badeplass, Ferskvann, Kafé, Kiosk, Parkering, Restaurant, Septiktømming, Sjøsett. rampe, Slipp, Strøm, Søppelkontainer, Toalett

Gansvika ligger på østsiden av Øyeren i Fet kommune. Idag er den gamle industritomta og sagbruket gjort om til kafé og friluftsområde. Eiendommen er på 00 dekar og inneholder brygger, scene, sandstrand.

Gansvika ligger skjermet til på Øyerens østside. Østanesåa er «tungen» som strekker seg opp t.h. for Gansbruket. NB! Ytre del av Østanesåa er en stor del av løpet sperret hvor propellen vil kunne slå ned ved "normal" vannstand. Øya t.h. er Tjuvholmen.

Historie
I Gansdalen herjet det en bande for lenge siden. De ranet folk som kom langs veien. De hadde en hule som gjemmested ovenfor Gansvika. Tyvene ble tatt og rodd ut til Tjuvholmen der de ble hengt. Der hang de til skrekk og advarsel for folk som kom sjøveien. Tjuvholmen som har fått sitt navn etter dette sagnet ligger ytterst i Gansvika.
    Galgetangen ble trolig brukt regelmessig som rettersted frem til 16-1700-tallet. En gang på 1700-tallet hadde to menn fra Gansvika stjålet husdyr fra gården Blæsa. De ble raskt fanget og uten rettergang ble de henrettet ved henging. De ble gravlagt på Tjuvholmen sammen med tidligere kriminelle.
    Sjefen for Kjeller Flyskole, Rittmester Norman, overførte Flyskolen til Gansvika 8. april 1940. Midt på dagen fløy 24 fly til Gansvika. I følge var et verkstedskompani og tankbiler. Flyene ble straks kamuflert og neste morgen ble de brukt i kampene over Kjeller. Dagen etter forlot flyene Gansvika. 
    Sagbruk i Gansvika startet så tidlig som på 1600-tallet, trolig enda tidligere. I 1688 var det 32 sager i drift. Hele 230 mennesker var tilknyttet Gansbruket i 1825. Arbeidet var sesongavhengig hvor saga ble kjørt om sommeren, mens trevirke ble kjørt over isen til Kristiania om vinteren. I mange år ble flisa ført rett ut i vannet og det er trolig minst 2 meter tykk lag med sagflis på bunnen utenfor Gansbruket. En øy ble dannet av sagflis og det ble bygget en flishus hvor folk kunne hente brensel. I begynnelsen av 1940-årene ble Gansbruket nedlagt. I 1963 kjøpte Bjarne Halvorsen Gansbruket og brukte all sin tid på å restaurere bruket og båtene. Bilder og gjenstander ble katalogisert. I 1989 etter over 10 år uten aktivitet overtok Per Lorentzen driften. Sammen med Thor Bjerke og Kristian Vinland ble hele området opprustet. Utetoaletter, brygger, parkeringsplass, minigolf, brygge, gjestebrygge og strandpromenade ble bygget. I tillegg ble Gansbruket restaurert og brukt til kafeteria. Imidlertid har 1990 årene vært preget av dårlig økonomi hvor med stadig utskifting av forpaktere. I fjor overtok Irene Askeland fra Fet og driver bruket idag.
 

Gansvika Kro ligger i idylliske omgivelser, lett tilgjengelig med båt og bil. Foto: Harald Gjerde/INØ.

Adkomst
Bil: Fra land kommer man ved å kjøre rv. 22 til . Skiltet til Gansvika kan komme brått på. Veien ned til parkeringsplassen kan være smal. Parkeringsplassen tar ca. 109 biler.
Buss: Fra Lillestrøm kan man ta buss til Trøgstad (875). Ruteopplysninger hos Trafikanten på URL: http://www.trafikanten.no eller man ringe 177.
Båt: Med båt er det 50 minutter (10 km)  fra Fetsund og 90 minutter (15 km) fra Lillestrøm. Gjestebrygger gir plass til 36 båter.  NB! På innsiden av Tjuvholmen er det 5 knop.

Natur
To bekker renner inn i Gansvika. Disse er Østanesåa og Gahnsåa. Østanesåa følger en forkastning som går videre gjennom Himdalen og videre til Göteborg. Siste hekkelokalitet av hubro i Akerhus var på Tjuvholmen i 1973 hvor den hadde 2 unger.

Badeliv
Da vika er skjermet for sirkulasjon vil temperaturen kunne bli mye høyere enn i selve Øyeren-bassenget. Imidlertid vil vannkvaliteten til tider være dårlig og i kortere perioder med høy badeaktivitet vil bading kunne frarådes. Hvis det ønskes noe privatliv finnes det mange fine områder hvis man følger vannkanten mot nordvest.

Oscarsborg Gjestehavn

Døgnpris

Gjeldende fra 1.mai til 30.september.

Båtlengde inntil 27 fot

230,- per døgn

Båtlengde 28-38 fot

270,- per døgn

Båtlengde 39-49 fot

330,- per døgn

Båtlengde 50-59 fot

410,- per døgn

Båtlengde 60 – 69 fot

480,- per døgn

Dagfortøyning inntil fem timer

Båtlengde inntil 25 fot

40,-

Båtlengde over 25 fot

60,-

Havneavgift betales på billettautomat eller til havneverten.
Ved betaling på automat gis det rabatt ved betaling for fire eller flere døgn.

For båter over 70 fot: Kontakt havnevert for å betale havneavgift!

Havneavgiften inkluderer

  • STRØM

    Inntil 600W per båt.

  • VANN

    Det er vann på alle brygger, med mindre det er fare for frost.

  • TRÅDLØST INTERNETT

    Nettet heter OBGJESTEHAVN og du trenger ikke passord.

  • DUSJ

    Ta kontakt med havnevert om du ønsker å benytte dusjfasiliteter.

VELKOMMEN TIL OSCARSBORG GJESTEHAVN

Oscarsborg Gjestehavn ligger på vestsiden av Kaholmene i Drøbaksundet. Oscarsborg Festning er mest kjent for senkingen av Blücher 9.april 1940 og ble åpnet for allmenheten i 2004. Gjestehavnen ble etablert i 2006.

Havna er rolig og familievennlig og har plass til ca 110 båter.

Gjestehavna er en familiebedrift drevet av Per Otto Hansen og Rita Fredheim. Deres datter Berit står for den daglige driften og hun ble kåret til Årets Havnevert 2014 av Båtens Verden.

På Oscarsborg er det havnekro sentralt i gjestehavna med uteservering helt i vannkanten. Kroa har blitt veldig populær blant båtfolket.

Det er også hotell på festningen med mulighet for overnatting og restaurantbesøk.

Oscarsborg Festningmuseum holder åpent hele året, og om sommeren er det guidede turer på festningen.

Det går ferge til Drøbak hver time.

I søppeldunker hos Oscarsborg Gjestehavn skal det kun kastes husholdningsavfall. Alle søppeldunker er merket med klistrelapper som angir dette og med telefonnummer til havneverten. Alle andre typer avfall må medbringes til hjemmehavn. Det er plassert ut 17 søppeldunker i gjestehavnen. De er avmerket på kartet over og bilde i avfallsplan.

Vi ønsker å jobbe for å holde Oscarsborg og Oslofjorden ren. I den forbindelse vil vi anbefale å laste ned applikasjonen Småbåtguiden som er utgitt av Oslo Havn KF og Politiet. Den kan lastes ned til smarttelefon og nettbrett. Det finnes også en PDF-versjon og den finner du her.

Kongelig Norsk Båtforbund har også utgitt en miljøveileder som du finner du her.

Hjelp oss med å bevare miljøet på land og til vanns i vårt unike rekreasjonsmiljø!

Fagerstrand Båtforening

Medlem i Kongelig Norsk Båtforbund, KNBF 

KNBFønsker med dette Fagerstrand Båtforening velkommen som medlem i KNBF – Norges største båtfelleskap. Inntil videre kan dere finne mer informasjon om KNBF på www.knbf.no og www.norskesjo.no . FaBåt tilhører KNBF Region Øst, hvor Jan Siiger Larsen er regionleder. Han treffes på 484 43 050 eller jansiiger@knbf.no . Har dere dere spørsmål, er det bare å ta kontakt med ham.

 

Foreningsforsikring 

Dersom foreningen ikke har foreningsforsikring i Norske Sjø, anbefaler vi dere om å få et tilbud. Her kan være mye penger å spare. Denne forsikringen inneholder også en «dugnadsforsikring» og «styreansvarsforsikring» (tillegg kr. 1.000), noe andre selskaper normalt ikke har. Dekning for naturskade tilbys også. Kontaktperson i Norske Sjø er Per Robert Olsen som treffes påpro@fender.noeller 930 86 886.

 

Fartsgrense i havnen 

Styret vil minne om vår fartsgrense på 3 knop, i havnen.

 

Gjesteplassordning

Generell info om gjesteplassordningen er at på alle plasser over 3m bredde bortsett fra F-plassene da fester for grønne/røde skilt må modifiseres, er med i ordningen. Les Gjesteplassreglementet nøye og følg dette så langt det er mulig. Du finner gjesteplassreglementet under REGLER i menyen til venstre.

Det settes opp liste i vakthuset, for hver sesong, hvor du kan påføre hvor lenge du blir borte slik at vakten lettere kan fortelle besøkende hvor de kan ligge og hvor lenge.

OBS! Ta med utskrift av vaktlisten slik at du kan ta kontakt med vakten noen dager før du planlegger å komme hjem fra ferie. Vakten vil være behjelpelig med å snu skiltet fra grønt til rødt.

HVIS VI ALLE GÅR INN FOR Å LYKKES MED Å HA EN GJESTEPLASSORDNING I HAVNEN VÅR, BLIR DETTE BRA.

Fagerstrand Båtforening er autorisert merkestasjon for Securmark 

Fjorårets Årsmøte vedtok  å innføre obligatorisk merking av alle båter i havnen. Securmark og Småbåtregistret (RS+) er de to store når det gjelder mindre motor- og seilbåter og i tillegg gjelder Norsk Ordinært Skipsregister- NOR (Alle båter over 15m bør/må registreres her.)

FaBåt er autorisert merkestasjon for Securmark.

For å være registrert i Securmarks Båtregister må båt og motor først være merket med Securmark tyverimerking.

Dette er en sikkerhetsmerking av båt og motor eventuelt annet dyrt utstyr i båten. Tyver tar helst båter og motorer som ikke er Securmark-merket. Mye av merkingen er umulig å fjerne uten tydelige spor. Securmark tar vare på opplysningene om båten på en betryggende måte. Kjøper du en merket båt kan du ringe Securmark for kontroll av eierforholdet.

Du får oftere noe lavere forsikringspremie og egenandel.

Prisliste STANDARD og PLUSS ligger her

Bestill merking her

Rutiner for avhending av søppel

Vi gjør oppmerksom på at vi er pålagt av Miljøvernavdelingen i fylket å etterleve vår avfallsplan for båteiere. Den går i korthet ut på at septikmottaket i havna brukes, og at "Bossboden" blir brukt til husholdningsavfall etter båtturen.

Fortøyning

Styret minner om fortøyningsreglene i Havnereglementet. Det er viktig at fortøyningen ikke er for stram. Det skal bare brukes gummidempere. Alle båter bør fortrinnsvis fortøye med spring, gjerne på begge sider. Fortøy for dårlig vær! Kontakt Havnesjefen om du er usikker på hvordan det skal fortøyes.

 

Sikkerhet og trivsel i havnen

Det skal være sikkert og trivelig å ha båt i FaBåts havn. FaBåt har derfor et havnereglement som må følges. Vi håper du tar deg tid til å repetere dette før sesongen starter og følger eventuelle anvisninger fra havnesjefen når han påpeker avvik. Rot og søppel i og omkring havnen skaper utrivelige forhold. Kast avfall i "Bossboden" vår bak vakthuset eller ta det med hjem. Hvis du i tillegg tar med deg avfall som er kastet av andre blir det jo riktig rent og fint i havnen vår.

Strømforbruk sommer
Ladestrøm er inkludert i havnekontingenten mens forbruk utover ladestrøm må betales separat. Strømforbruk utover ladestrøm må avtales før forbruk finner sted. Forbruket vil bli kontrollert og prisen fastsettes av Årsmøtet hvert år. Følgende priser gjelder: 

Prisliste strømforbruk sommersesong utover ladestrøm blir etter avtale beregnet etter følgende:Strømforbruk inntil 200W

Kr. 1.200,-

Strømforbruk inntil 400W

Kr. 2.400,-

Strømforbruk inntil 600W

Kr. 3.600,-

 

Leie av båtplass

Du må være medlem i Fagerstrand Båtforening for å leie båtplass. Hvis du ikke er medlem fra før, og har fått medlemsnummer, Må du fylle ut og sende innSøknad medlemskap / båtplass Et automatisk søknadsskjema om leie av båtplass finner du ved å trykke på SøKNADER i menyen øverst og så finner du søknaden under FOR MEDLEMMER UTEN FAST BÅTPLASS OG FREMTIDIGE MEDLEMMER: og velg nr. 1. Skjemaet blir sendt når du trykker på Send-knappen. Medlemskap koster kr. 400,- pr. år og i tillegg må det betales en engangsavcgift på kr. 1.000,- (Giro for engangsavgiften blir sendt deg sammen med bekreftelsesbrevet hvor medlemsnummer er påført)

For å leie båtplass i anlegget må det sendes inn en årlig søknad. Et automatisk søknadsskjema om leie av båtplass finner du ved å trykke på SØKNADER i menyen øverst og så finner du søknaden under FOR MEDLEMMER UTEN FAST BÅTPLASS OG FREMTIDIGE MEDLEMMER: og velg nr. 5 Forespørsel om å leie plass. Skjemaet blir sendt når du trykker på Send-knappen.

Vi har vanligvis noe over 25 båtplasser til leie hver sesong og det blir praktisert "først til mølla" prinsippet, bortsett fra at de som tidligere har leid plass og som ikke har noe utestående med båtforeningen vil få fortrinnsrett til å leie plass.

 

Eksempelpriser sesongen 2019:

Båtplassbredder

 

3m

3,5m4m5m m/ lange utriggereLeiepris (5% av plassens verdi)kr. 3.750,-kr. 4.375,-kr. 5.000,-kr. 7.750,-+ Havnekontingentkr. 2.100,-kr. 2.100,-kr. 2.100,-kr. 2.100,-+ Utleiegebyrkr. 1.500,-kr. 1.500,-kr. 1.500,-kr. 1.500,-+ Moloavgiftkr. 1.250,-kr. 1.250,-kr. 1.250,-kr. 1.250,-Å betalekr. 8.600,-kr. 9.225,-kr. 9.850,-kr. 12.600,-

 

Fremleie av båtplasser

Endring/tilføyelse i kontrakten § 5 mellom Fabåt og plasseier: 

1.  Plasseier som ønsker å fremleie plassen sin gir skriftlig melding om det til styret snarest mulig. Styret fremleier plassen og benytter i første omgang en egen liste over medlemmer som ønsker å leie plass deretter vil styret avertere plassen til leie. 

2.  Fremleieperioden følger havnens åpningstid i henhold til Havnereglement. 

3.  Prisen for fremleie fastsettes til 5% av fastsatt verdi av båtplassen som leies ut. Leiesummen innkreves av FaBåt og utbetales til plasseier så snart leietaker har betalt. Fremleietaker skal også betale den Årsmøtevedtatte havnekontingent og andre øremerkede gebyrer som moloavgift etc. I tillegg belastes leietaker et utleiegebyr på kr. 1.500,- som betales til FaBåt for håndteringen av fremleieforholdet. Plasseier betaler selv den fastsatte medlemskontingenten og plasseiers del av den Årsmøtevedtatte moloavgiften. Båtforeningen inngår leiekontrakt med fremleietaker og fremleietaker pålegges ansvar for gjennomføring av vaktholdet og at Havnereglementet og andre reglementer blir overholdt. 

4.  Det påfølgende er regler vedr. fremleie som ble vedtatt av Årsmøtet 16/3-2005 og nytt tillegg 12/3-2014. Når leieren (plassens eier) ønsker å fremleie plassen sin må det sendes inn skriftlig søknad til Styret og Styret fremleier plassen og benytter i første omgang en egen liste over medlemmer som ønsker å leie plass deretter vil styret avertere plassen til leie, men forholdet kan ikke begynne før skriftlig samtykke fra Styret, foreligger. Fremleieperioden følger havnens åpningstid i henhold til Havnereglement. Plasseieren har rett til å maksimalt fremleie plassen for et tidsrom av 3 utleiesesonger i løpet av 10 år. Fremleie for 1 utleiesesong i løpet av 3 år vil ikke medføre registreringskonsekvens. Hvis plassen leies ut 3 utleiesesonger i sammenheng tilfaller leieinntektene båtforeningen, det tredje året, men slipper å betale andre utgifter vedr. plassen enn medlemskontingenten, samt slipper ansvar for vaktholdet. år 4 blir plassen solgt og plasseier fortsetter som medlem med utvidet rett til å bli tildelt ny plass senere, om ønskelig. Godkjenning utover 3 år vil bare bli gitt hvis det foreligger særlige grunner. Leieren står ansvarlig overfor FaBåt etter bestemmelsene i denne kontrakt, også når plassen er fremleiet.

5.  Mislighold av fremleiereglene er å betrakte som vesentlig overtredelse av Havnereglementet og kan dermed medføre tap av retten til å ha båtplass. 

 

Bytte til annen plassering og/eller størrelse båtplass

Det er stadig flere som ønsker bredere plasser og noen som ikke er helt fornøyd med den plassen de har og derfor ønsker å bytte. Styret har tatt dette til etterretning og utarbeidet ett skjema for dette. Trykk på SØKNADER i menyen øverst og velg Søknad om å bytte plass. Det er i denne forbindelse utarbeidet en liste over de som ønsker å bytte som er sortert på dato. Trykk på LISTER i menyen øverst.

Fendring av steinmolo

Det er montert fendring langs steinmolo fra omtrent M090U og ut til omtrent M073U. Dette gjør at båtene ikke kan / er like utsatt for å treffe steinfyllingen når man bakker ut fra plassen, med påfølgende propellhavari.

Trykk på bildene for større versjon

 

Årsmøte for 2018

Årsmøtet er avholdt og referat blirt snart lagt ut.

 

LEIE AV BÅTPLASS SESONGEN 2019

Til deg som er interessert i å leie plass så er realiteten slik:

Det leies ut kun plasser som eies av medlemmer og som ønsker å leie ut plassen for sesongen.

Styret leier ut fortløpende når melding om utleie blir mottatt. Fagerstrand Båtforening har ingen egne plasser som leies ut.

Normalt blir det innmeldt 20 til 25 båtplasser i litt forskjellige bredder i løpet av våren.

Send inn søknad om å leie plass og du vil bli tildelt plass så sant vi får inn plass som passer dine ønsker. IKKE RING FOR Å SJEKKE! Hvis du lurer så send E-post til fabat@fabat.no

 

Vannscootere

Etter opphevelsen av den såkalte «Vannscooter-forskriften» 18. mai 2017 har det blitt en betydelig økning i salg og bruk av vannscootere langs kysten. Det er stor uenighet i kommunene om man bør regulere vannscooter-trafikken på annen måte. Oslo har sagt klart ifra at de vil gjøre det og kommunene rundt indre Oslofjord og Nesodden kommune er i "tenkeboksen". Styret har i denne forbindelse enstemmig vedtatt at vannscootere ikke kan ligge i havnen.

 

Dugnad sesongen 2019

Velg "knappen " Vakt/Dugnad for skjemaer

 

Vakt sesongen 2019

Registrering av vakt for 2019 er klart.

 

Medlem i Kongelig Norsk Båtforbund, KNBF 

Mer informasjon om KNBF på www.knbf.no og www.norskesjo.no . FaBåt vil tilhøre KNBF Region Øst, hvor Jan Siiger Larsen er regionleder. Han treffes på 484 43 050 eller jansiiger@knbf.no . Har dere dere spørsmål, er det bare å ta kontakt med ham.

 

Foreningsforsikring 

Dersom du som medlem ikke har forsikring i Norske Sjø, anbefaler vi dere om å få et tilbud. Her kan være mye penger å spare. Dekning for naturskade tilbys også. Kontaktperson i Norske Sjø er Per Robert Olsen som treffes på pro@fender.no eller 930 86 886.

 

Fartsgrense i havnen

Styret vil minne om vår fartsgrense på 3 knop, i havnen. 

 

Gjesteplassordning

Generell info om gjesteplassordningen er at på alle plasser over 3m bredde bortsett fra F-plassene da fester for grønne/røde skilt må modifiseres, er med i ordningen. Les Gjesteplassreglementet nøye og følg dette så langt det er mulig. Du finner gjesteplassreglementet under REGLER i menyen til venstre.

Det settes opp liste i vakthuset, for hver sesong, hvor du kan påføre hvor lenge du blir borte slik at vakten lettere kan fortelle besøkende hvor de kan ligge og hvor lenge.

OBS! Ta med utskrift av vaktlisten slik at du kan ta kontakt med vakten noen dager før du planlegger å komme hjem fra ferie. Vakten vil være behjelpelig med å snu skiltet fra grønt til rødt.

HVIS VI ALLE GÅR INN FOR Å LYKKES MED Å HA EN GJESTEPLASSORDNING I HAVNEN VÅR, BLIR DETTE BRA.

 

Rutiner for avhending av søppel

Vi gjør oppmerksom på at vi er pålagt av Miljøvernavdelingen i fylket å etterleve vår avfallsplan for båteiere. Den går i korthet ut på at septikmottaket i havna brukes, og at "Bossboden" blir brukt til husholdningsavfall etter båtturen og kun det.

 

Fortøyning

Styret minner om fortøyningsreglene i Havnereglementet. Det er viktig at fortøyningen ikke er for stram. Det skal bare brukes gummidempere. Alle båter bør fortrinnsvis fortøye med spring, gjerne på begge sider. Fortøy for dårlig vær! Kontakt Havnesjefen om du er usikker på hvordan det skal fortøyes.

 

Sikkerhet og trivsel i havnen

Det skal være sikkert og trivelig å ha båt i FaBåts havn. FaBåt har derfor et havnereglement som må følges. Vi håper du tar deg tid til å repetere dette før sesongen starter og følger eventuelle anvisninger fra havnesjefen når han påpeker avvik. Rot og søppel i og omkring havnen skaper utrivelige forhold. Kast avfall i "Bossboden" vår bak vakthuset eller ta det med hjem. Hvis du i tillegg tar med deg avfall som er kastet av andre blir det jo riktig rent og fint i havnen vår.

 

Strømforbruk sommer
Ladestrøm er inkludert i havnekontingenten mens forbruk utover ladestrøm må betales separat. Strømforbruk utover ladestrøm må avtales før forbruk finner sted. Forbruket vil bli kontrollert og prisen fastsettes av Årsmøtet hvert år. Følgende priser gjelder: 


Prisliste strømforbruk sommersesong utover ladestrøm blir etter avtale beregnet etter følgende:Strømforbruk inntil 200W

Kr. 1.200,-

Strømforbruk inntil 400W

Kr. 2.400,-

Strømforbruk inntil 600W

Kr. 3.600,-

 

Leie av båtplass

VIKTIG Fagerstrand Båtforening har vanligvis ingen egne båtplasser for utleie. Det er viktig å skjønne at det er faste plasseiere som melder til styret om de ønsker å leie ut plassen sin. Dette skjer vanligvis på vårparten. Det betyr at om man sender inn søknad eller forespørsel om å leie plass i desember, januar, februar, mars ikke kan regne med å få positivt svar, da vi normalt ikke har fått melding om utleie av plasser.

Man må være medlem i Fagerstrand Båtforening for å leie båtplass. Hvis du ikke er medlem, må du fylle ut og sende inn Søknad medlemskap / båtplass.
Alle søknadsskjemaer finner du i menyen øverst på siden.
Medlemskap koster kr. 400,- pr. år. I tillegg må det betales et innmeldingsgebyr på kr. 1.000,- (OBS! Innmeldingsgebyret blir sendt deg sammen med bekreftelsesbrev hvor medlemsnummer er påført)

 

For å leie båtplass i anlegget må det sendes inn en årlig søknad. Et søknadsskjema om leie av båtplass finner du ved å trykke på SØKNADER i menyen øverst og så finner du søknaden under FOR MEDLEMMER UTEN FAST BÅTPLASS OG FREMTIDIGE MEDLEMMER: og velg nr. 5 Forespørsel om å leie plass. Fyll ut og trykk send

 

Vi har vanligvis rundt 25 båtplasser til leie hver sesong. Medlemmer som tidligere har leid plass og som ikke har noe utestående med båtforeningen vil få fortrinnsrett til å leie plass ellers blir det praktisert "først til mølla" prinsippet for alle nye.

 

Eksempelpriser sesongen 2019:

Båtplassbredder

 

3m

3,5m4m5mLeiepris (5% av plassens verdi)kr. 3.750,-kr. 4.375,-kr. 5.000,-kr. 7.750,-+ Havnekontingentkr. 2.100,-kr. 2.100,-kr. 2.100,-kr. 2.100,-+ Utleiegebyrkr. 1.500,-kr. 1.500,-kr. 1.500,-kr. 1.500,-+ Moloavgiftkr. 1.250,-kr. 1.250,-kr. 1.250,-kr. 1.250,-Å betalekr. 8.600,-kr. 9.225,-kr. 9.850,-kr. 12.600,-


Fremleie av båtplasser

Endring/tilføyelse i kontrakten § 5 mellom Fabåt og plasseier: 

1.  Plasseier som ønsker å fremleie plassen sin gir skriftlig melding om det til styret snarest mulig. Styret fremleier plassen og benytter i første omgang en egen liste over medlemmer som ønsker å leie plass deretter vil styret avertere plassen til leie. 

2.  Fremleieperioden følger havnens åpningstid i henhold til Havnereglement. 

3.  Prisen for fremleie fastsettes til 5% av fastsatt verdi av båtplassen som leies ut. Leiesummen innkreves av FaBåt og utbetales til plasseier så snart leietaker har betalt. Fremleietaker skal også betale den Årsmøtevedtatte havnekontingent og andre øremerkede gebyrer som moloavgift etc. I tillegg belastes leietaker et utleiegebyr på kr. 1.500,- som betales til FaBåt for håndteringen av fremleieforholdet. Plasseier betaler selv den fastsatte medlemskontingenten og plasseiers del av den Årsmøtevedtatte moloavgiften. Båtforeningen inngår leiekontrakt med fremleietaker og fremleietaker pålegges ansvar for gjennomføring av vaktholdet og at Havnereglementet og andre reglementer blir overholdt. 

4.  Det påfølgende er regler vedr. fremleie som ble vedtatt av Årsmøtet 16/3-2005 og nytt tillegg 12/3-2014. Når leieren (plassens eier) ønsker å fremleie plassen sin må det sendes inn skriftlig søknad til Styret og Styret fremleier plassen og benytter i første omgang en egen liste over medlemmer som ønsker å leie plass deretter vil styret avertere plassen til leie, men forholdet kan ikke begynne før skriftlig samtykke fra Styret, foreligger. Fremleieperioden følger havnens åpningstid i henhold til Havnereglement. Plasseieren har rett til å maksimalt fremleie plassen for et tidsrom av 3 utleiesesonger i løpet av 10 år. Fremleie for 1 utleiesesong i løpet av 3 år vil ikke medføre registreringskonsekvens. Hvis plassen leies ut 3 utleiesesonger i sammenheng tilfaller leieinntektene båtforeningen, det tredje året, men slipper å betale andre utgifter vedr. plassen enn medlemskontingenten, samt slipper ansvar for vaktholdet. år 4 blir plassen solgt og plasseier fortsetter som medlem med utvidet rett til å bli tildelt ny plass senere, om ønskelig. Godkjenning utover 3 år vil bare bli gitt hvis det foreligger særlige grunner. Leieren står ansvarlig overfor FaBåt etter bestemmelsene i denne kontrakt, også når plassen er fremleiet.

5.  Mislighold av fremleiereglene er å betrakte som vesentlig overtredelse av Havnereglementet og kan dermed medføre tap av retten til å ha båtplass. 

 

 

Bytte til annen plassering og/eller størrelse båtplass

Det er stadig flere som ønsker bredere plasser og noen som ikke er helt fornøyd med den plassen de har og derfor ønsker å bytte. Styret har tatt dette til etterretning og utarbeidet ett skjema for dette. Et søknadsskjema i pdf-format om bytte av båtplass finner du ved å trykke på SØKNADER i menyen øverst og velg Søknad om å bytte plass. Fyll ut og send inn som vedlegg i en epost tilfabat@fabat.no

 

Det er i denne forbindelse utarbeidet en liste over de som ønsker å bytte som er sortert på dato. Trykk på LISTER i menyen øverst.

 

Fagerstrand Båtforening er autorisert merkestasjon for Securmark 

Årsmøtet har vedtatt obligatorisk registrering av alle båter i havnen. Securmark og Småbåtregistret (RS+) er de to store når det gjelder mindre motor- og seilbåter og i tillegg gjelder Norsk Ordinært Skipsregister- NOR (Alle båter over 15m bør/må registreres her.)

For å være registrert i Securmarks Båtregister må båt og motor først være merket med Securmark tyverimerking.

Dette er en sikkerhetsmerking av båt og motor eventuelt annet dyrt utstyr i båten. Tyver tar helst båter og motorer som ikke er Securmark-merket. Mye av merkingen er umulig å fjerne uten tydelige spor. Securmark tar vare på opplysningene om båten på en betryggende måte. Kjøper du en merket båt kan du ringe Securmark for kontroll av eierforholdet. Du får ofte noe lavere forsikringspremie og egenandel.

Prisliste og bestillingsskjema finner du HER 

Alle med fast båt- eller jolleplass i havnen må betale kontingent i tillegg til havne- eller jolleplasskontingent.

De som ønsker å stå på venteliste må være medlem i båtforeningen og betale kontingent og innmeldingsgebyr.

 

Nedenfor følger de kontingenter og gebyrer som gjelder inntil Årsmøtet bestemmer noe annet.

 

Døgnkontingent for leie av korttidsplass er kr. 200,- inkl. landstrøm. Kontingenten kan legges i konvolutt som er del av blankett som finnes ved vakthuset. Egen blankettdel skal festes på båten f.eks. i vindu. Betaling kan også (Helst) skje med VIPPS til nr.: 19520

 

Kontingenter:

Medlemskontingent (alle)  Kr. 400,-

Innmeldingsgebyr (gjelder nye medlemmer på venteliste)  Kr. 1.000,-

Havnekontingent (faste båtplasser)  Kr. 2.100,-

Havnekontingent jolleplasser (gjelder ikke plassmedlem)  Kr. 650,-

Havnekontingent vinter (medlem) Båt inntil 5m (enhetspris) Kr. 1.000,-

Båt over 5m og opptil 10m, pr. cm over 5m Kr. 4,-

(Pensjonister med båter inntil 5 meter er fritatt)

Ikke medlemmer skal betale tilleggskontingent  Kr. 1.800,-

Moloavgift faste båtplasser over 2,5m  Kr. 6.300,-

Moloavgift faste båtplasser inntil 2,5m (50%)  Kr. 3.150,-

 

Gebyrer:

Gebyr overdragelse/salg (kjøper betaler)  Kr. 1.500,-

Gebyr overdragelse/bytte internt. (begge betaler)  Kr. 750,-

Gebyr overdragelse jolleplass  Kr. 350,-

Vaktgebyr ved uteblivelse av tildelt vakt  Kr. 3.000,-

Gebyr for betaling av kontingenter etc. etter forfall, 20% av forfalt beløp

 

Fremleie:

Utleiegebyr (for behandling av forholdet)  Kr. 1.500,-

Fremleiepris er 5 % av båtplassens fastsatte verdi + kr. 2.100,- i havnekontingent + kr. 1.500,- i utleiegebyr + kr. 1.250,- i moloavgift (se note).

Note: Det er vedtatt at ved utleie skal plasseier betale differansen  mellom kr. 6.300,- og kr. 1.250,- i moloavgift.

Eksempel på utleie av 3m plass: kr. 8.100,-.

 

Godtgjørelser:

Dugnadsgodtgjørelse (alle) Pr. time Kr. 100,-

Vaktgodtgjørelse til reservevakter Kr. 1.500,-

 

Diverse:

Foreningsvimpel  Kr. 200,-

 

"Vanlige" bryggeplasser på B, F og M: Ved kjøp og bytte er cm-prisen kr. 250,- (Alle plasser har gangbar utrigger på en side)

"Store" bryggeplasser: fra B052B til og med plass B088 (partall) og plassene B105L til og med B115L samt plassene fra M052L til og med M066L Ved kjøp/salg og bytte er cm-prisen kr. 310,- pr. cm bredde.

 

L-plasser: kr. 19.968,- (Plassen er ca. 2,35m bred med ikke gangbar utrigger på begge sider)

 

OBS! Alt kjøp og salg samt bytte av plasser går gjennom styret.

Drøbak Gjestehavn

DRØBAK GJESTEHAVN

Drøbak gjestehavn ligger sentralt til i søndre del av Drøbak, i gåavstand til butikker, kafeer, gallerier, akvariet og torget. Det er 40 gjesteplasser med strøm, toalett, dusj, restaurant og fiskemulighet.

Se forholdene i Gjestehavna akkurat nå: Webkamera i Gjestehavna

Gebyr

GEBYRSATSER FOR DRØBAK GJESTEHAVN2016      2017     2018    2019  Timepris      Dagfortøyning inntil fem timer fram til klokka 17.00  66   46 70  72Inntil 19 fot119   83

125

128

20 - 29 fot175  12319019530 - 39 fot229  16025025740 - 50 fot339  237360370Strømleie alle størrelser 66     0 70  72Tilleggsavgift (ikke betalt/synlig kontrollseddel) i tillegg til ordinær avgift       339  400410422

 Maksimum oppholdstid er tre døgn.

REGLEMENT FOR DRØBAK GJESTEHAVN

Vedtatt i Frogn formannskap 08.05.2019.

For informasjon om priser, åpningstider, landstrøm og lignende, henvises til infotavler i gjestehavna.

GENERELLE BESTEMMELSER

  1. Virkeområde for reglementet er Drøbak gjestehavn, som omfatter gjestebryggene.

  2. Bruk av gjestehavna medfører aksept av dette reglement.

  3. Gjestehavna er åpen hele året. Det er strøm hele året, men det er kun vann i havna i perioden 1. april til 15. november, forutsatt at det ikke er frost. Bryggene måkes ikke i vinterhalvåret.

  4. Gjestehavna administreres av Frogn kommune, teknisk drift og forvaltning ved havneadministrasjonen.

  5. Havneadministrasjonens anvisninger skal respekteres av alle som oppholder seg i havneområdet. Brudd på reglementet kan medføre bortvisning.

  6. Drøbak gjestehavn er en familiehavn. Det skal være nattero kl. 23:00. Støy fra båtene, uansett tid, skal ikke være så høy at det virker sjenerende.

  7. Båter fortøyd i gjestehavna skal være «bebodd». Ved behov for å forlate båten over natten, skal det avtales med havneadministrasjonen.

  8. Båter som er fortøyd i strid med reglementet kan fjernes for eiers regning og risiko.

  9. Næringsvirksomhet og større reparasjoner av fartøyer er ikke tillatt uten tillatelse fra havneadministrasjonen.

  10. Båtstørrelse skal korrespondere med båtplassen.

  11. Båter skal være tilstrekkelig fendret og forsvarlig fortøyet med strekkavlastere. Det er ankringsforbud i gjestehavna.

  12. Det er ikke tillatt å fortøye til hinder for bruk av septikanlegget.

  13. Båtfører/eier har ansvar for enhver skade som båten og dens fortøyning, mannskap eller gjester volder på bryggeanlegget og andre båter eller havneanlegget. Skader skal umiddelbart rapporteres til havneadministrasjonen.

  14. Åpen ild og grilling er ikke tillatt i havneområdet.

  15. Brennbart materiale skal ikke kastes i containere eller søppelkasser. Kun husholdningsavfall skal kastes i containere eller søppelkasser.

  16. Det oppfordres til stor forsiktighet ved overføring av drivstoff. 

  17. Ved brann slippes fortøyningene på nærliggende båter og båtene skyves fra land. Bryggeanlegget er utstyrt med sprinkleranlegg, som utløses i brannkum ved betalingsautomat.

  18. Det er ikke tillatt med sportsdykking.

  19. Det er ikke tillatt å benytte gjestehavna til fisking i tidsrommet 1. april til 15. november.

 

BETALING

  1. Alle båter som ligger i gjestehavna skal betale avgift.

  2. Alle skal betale umiddelbart etter at båten er forsvarlig fortøyd. Avgift kan kun betales for 3 dager av gangen.

  3. Avgiften dekker bruk av strøm og gjestehavnas sanitæranlegg.

  4. Båtfører/eier er ansvarlig for at avgift blir betalt og at kvitteringsmerke blir påsatt fortøyningstau.

  5. Betaling skal skje på billettautomat.

Eidsvoll Brygge

Beliggenhet: Eidsvoll kommune Antall gjesteplasser: 15 Andre opplysninger: 100 meter til Eidsvoll sentrum. 700 meter til bensin og diesel.

Apotek Miljøstasjon Badeplass Motorservice Bankautomat Oljetømming Bensin Parkering z Buss z Postkontor z Båtforhandler Restaurant z Båtutstyr z Seilservice Dagligvarer z Septiktømming Diesel Sjøsett.rampe z Dusj Slipp Ferskvann z Strøm z Hotell Søppelkontainer z Tilrtlgt. funksjonsh. Toalett z Is/kjøleelementer Tog z Kafé z Trådløs internett Kiosk z Tørketrommel Kran/lift Vaskemaskin Lege z Veterinær z Lekeplass Vinmonopol Mastkran

Brandtebrygga

Beliggenhet: Eidsvoll kommune, Vorma Antall gjesteplasser: 6 Avstand til bensin: 600 meter

Apotek z Miljøstasjon Badeplass Motorservice Bankautomat z Oljetømming Bensin Parkering z Buss z Postkontor z Båtforhandler z Restaurant z Båtutstyr z Seilservice Dagligvarer z Septiktømming Diesel z Sjøsett.rampe z Dusj Slipp Ferskvann z Strøm z Hotell Søppelkontainer z Tilrtlgt. funksjonsh. Toalett z Is/kjøleelementer Tog z Kafé z Trådløs internett Kiosk z Tørketrommel Kran/lift Vaskemaskin Lege z Veterinær z Lekeplass Vinmonopol z Mastkran

Son Gjestehavn

Generell informasjon/Son Gjestehavn

NB: BØLGEBRYTER UT FRA SEILFORENINGEN ER FRA 2017 IKKE LENGER DEL AV SON GJESTEHAVN.

Son er en sommeridyll med yrende liv og mange aktivitetstilbud for store og små. Vi kan by på en rekke serveringssteder, forretninger og gallerier. Kort vei til fine turområder og badestrender.

Son Gjestehavn eies og drives av Vestby kommune. Her tilbys båtturistene en rekke bekvemmeligheter i en trygg og moderne havn. Vi ønsker å fremstå som en attraktiv familiehavn. Våre gjestebrygger ligger sentralt, fritt for biltrafikk og i gangavstand til alle fasiliteter. I vårt serviceanlegg finner du toaletter, garderober med dusjer og hårfønere, stellerom for bleieskift, vaskemaskiner og tørketrommler, samt den populære “bytt en bok” hylla. Dagens værmelding ved inngangen. På kvittering fra betalingsautomat havneleie står dørkode til døgnåpent serviceanlegg og trådløst internett.

Vi ser på tilbakemelding fra våre gjester som konstruktive innspill og lover å behandle dem seriøst. Gjestehavna har normalt kapasitet til ca 100 båter etter nåværende båtstørrelser. Under blant annet Hollænderseilasen setter vi inn tiltak for å få plass til flere. Det meste er mulig med god planlegging, godt samarbeid og fendring…

Om gjestehavna ser “full” ut, vennligst ring 64 95 87 38 så vil vi forsøke å hjelpe deg til en ledig plass.

Leie- og ordensreglement

LEIE- OG ORDENSREGLEMENT FOR VESTBY KOMMUNALE BÅTHAVN I SON
1 Havneområdet
Son Havn Nord: Spuntbrygge NA (langs østsiden av elven), NB (flytebrygge øst for elven), NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI (flytebrygger vest for elven), NJ (molo) og NK (jolleslipper mellom NC og NI). Son Havn Syd: Utenfor Son Spa. Flytebryggene SA, SB, SC, SD, SE og SF. Det gjelder eget reglement for gjestehavna. Oversiktskart på www.sonhavn.no

2 Generelle bestemmelser
2.1 Alle som leier båtplass eller ferdes i det kommunale havneområdet plikter å rette seg etter dette reglement, pålegg fra havnekontoret eller de Vestby kommune bemyndiger til å utføre ordenstjeneste. Brudd på reglementet kan medføre skriftlig advarsel, krav om gebyr, fjerning av båt/materiell for eiers regning og risiko, nektelse av båtplass og oppsigelse av leieforhold.

2.2 Det skal være alminnelig ro og orden i havneområdet og ombord i fortøyde båter. Det skal utvises hensynsfullhet overfor andre som benytter havnen og bor i nærheten. Tauverk/fall skal festes så skjemmende støy unngås når det blåser. Leietager skal bidra til å redusere miljøpåvirkningen fra havneaktivitetene til et minimum. Det er ikke tillatt å rense fisk ved bryggene. Søppelsiloer og containerne i båthavnene skal benyttes til avfall. All manøvrering i og ved havneanlegget skal skje i samsvar med kommunal forskrift for havnedistriktet. Dette innebærer blant annet at manøvrering skal skje med forsiktighet og i sakte fart så det ikke oppstår bølgeslag eller voldes skade. Største tillatte fart er 5 knop innenfor 150 meter fra land, holmer og øyer, samt fra nord av linjen Maritangen, Laksa til Skutebaugen.

2.3 Det er forbudt å tømme eller pumpe ut toalettavfall, olje eller oljeblandet vann i havneområdet. Overtredelse vil bli anmeldt.

3 Tildeling av båtplass
3.1 Søknad om tildeling eller bytte av båtplass skal skrives på eget søknadsskjema. Tildeling eller bytte skjer etter ansiennitet (søknadsdato). Det fastsettes et årlig gebyr for å stå oppført på venteliste. Det skal ikke avkreves ventelistegebyr for fremleieplass eller ved søknad om bytte av plass.

3.2 Personer som i hht. Folkeregisteret er bosatt i Vestby kommune, eller har fritidseiendom i kommunen har fortrinnsrett til båtplass. Ved utflytting tapes fortrinnsretten til båtplassen med 1 års oppsigelsestid. Båtplass kan tildeles utenbygds boende for inntil 5 år ad gangen, uten rett til fornyelse av avtalen, forutsatt at ingen fastboende i Vestby kommune eller person med registrert fritidseiendom står på venteliste og gjør krav på plass.

3.3 Endringer (adresse, persondata eller båtdata) skal uten opphold meldes skriftlig til havnekontoret.

4 Bruk av båtplass
4.1 Leiebeløp fastsettes av Vestby kommunestyre. Dersom leiebeløpet ikke betales innen fastsatt tid, ei eller etter purring, kan leieavtalen sies opp uten nærmere varsel. Ved forsinket betaling svares morarente jf. Lov om renter ved forsinket betaling av 17.12. 1976 nr. 100. I tillegg må purregebyr betales.

4.2 Plassen kan ikke tas i bruk før leie er betalt. Båtplassen kan disponeres i perioden 1. mai til 31. oktober med mindre værforhold umuliggjør det. I perioden 1. april til 1. mai og 31. oktober til 15. november må båteier kun benytte de plasser som havneadministrasjonen har satt til disposisjon. Informasjon legges på havnas nettside.

Plassen kan kun benyttes av båt registrert på leietaker. Båten skal være registrert i FG-godkjent båtregister. Benyttes ikke plassen skal det straks varsles havnekontoret. Leietakeren kan søke havnekontoret om å få stilt sin båtplass til fremleie. Dersom havnekontoret får leid ut båtplassen som fremleieplass, vil leietakeren få refundert inntil 75 % av leien. Plass som ikke benyttes, disponeres av havnekontoret. Leietaker har ikke rett til å overdra, fremleie eller låne ut plassen. Dersom plassen ikke benyttes, eller stilles til fremleie to påfølgende sesonger, kan havnekontoret si opp leieforholdet.

4.3 Båtplass kan etter søknad overføres til ektefelle/registrert samboer eller barn bosatt i Vestby kommune.

4.4 Ved betaling får leier tilsendt et selvklebende kvitteringsmerke. Dette skal festes på båten, godt synlig og lesbart fra bryggen. Ved parkering skal kvitteringsmerke for betalt parkering ligge godt synlig og lesbart i bilen.

4.5 Båten skal være ansvarsforsikret. Leietaker er objektivt ansvarlig for skader som påføres kommunens eller tredjemanns eiendom. Leietakers båt ligger på anvist plass for leietakers regning og risiko. Leietager er ansvarlig for at båten er forsvarlig fortøyd og med nødvendig tilsyn så den ikke synker eller volder skade. Ved varsel plikter leietager straks å undersøke båten.

4.6 Båt m.v. som representerer fare eller betydelig ulempe for annen båt eller for havneanlegg av enhver art, kan fjernes for eiers regning og risiko, uten ansvar av noen art for havnekontoret. Havnekontoret har rett til å begrense mulig skade på anlegg eller eiendom ved å lense, heve, fjerne eller på annen måte sikre leietagers båt og utstyr jf. sjølovens bestemmelser. Leietager plikter å refundere alle utlegg i den forbindelse, samt erstatte ødelagte verdier. Havnekontoret kan beholde båt og utstyr til alle påløpte utgifter er refundert og skade er erstattet.

4.7 Leietaker kan ikke legge båt som er for lang/bred/dyp/tung i anvist båtplass, ei heller justere plassens bredde uten skriftlig tillatelse fra havnekontoret. Ingen deler av båten eller båtens utstyr skal stikke over flytebryggen. Havnekontoret har rett til å avgjøre om en båt er for stor til å kunne ligge på bestemt plass i anlegget, foreta ombytte av båtplassene når det er hensiktsmessig og praktisk for driften, samt fastsette ny leie.

4.8 Båt som ligger i havneanlegget uten tillatelse eller utenom anvist plass, kan fjernes for eiers regning og risiko. Havnekontoret har tilbakeholdsrett i båten til alle omkostninger er betalt. Dersom det ved sesongslutt eller ved leieforholdets opphør fortsatt ligger båt på plassen uten hjemmel, kan havnekontoret fjerne eller ta båt i forvaring for eiers regning og risiko, og evt. selge den for å dekke påløpte kostnader. Før båt selges, skal eier tilskrives i rekommandert brev og gis 1 mnd. frist til å ordne forholdet. Dersom eier har ukjent adresse, skal det gjennom annonse i Østlandets Blad og Moss Avis gis tilsvarende underretning. Før evt. salgsoppgjør utbetales eier, skal havnekontorets utgifter og evt. forfalt leie fratrekkes.

4.9 Båtplass kan ikke brukes til næringsformål uten skriftlig søknad og skriftlig godkjennelse fra havnekontoret. Havnestyret fastsetter omfanget av utleieplasser til næringsvirksomhet.

5 Fortøyningsbestemmelser
5.1 Ved flytebrygge skal det fortøyes med baug mot brygge grunnet risiko for å slå hull på hardplastflytere, der ikke annet er bestemt. Det skal ved Y-bom benyttes minimum fire tau påsatt strekkavlastere. Fortøyningstau skal ikke flyte i sjøen når plassen forlates. Båten skal ha et tilstrekkelig antall egnede fendere på hver side. Max båtlengde (loa) inntil 1/3 lengre enn utliggeren (6 m utligger; inntil 8 m båt, 8 m utligger; inntil 10,6 m båt og 10 m utligger; inntil 13,3 m båt). Max båtbredde (boa); plassens lysåpning minus ca 50 cm til fendring og slingring.

5.2 Leietaker er ansvarlig for at fortøyningsbestemmelsene overholdes og at det benyttes fortøyningsutstyr dimensjonert for båtens størrelse og vekt. Havnekontoret kan påmontere rett fortøyningsutstyr for leietakers regning om pålegg ikke etterkommes. Det er ikke tillatt å anbringe bildekk, tepper, tau og lignende på brygger og fortøyningsbommer. Trapper og hjelpemidler for å komme ombord i båtene tillates montert på bryggene i utførelse godkjent av havnekontoret.

5.3 Fortøyningsutstyr, herunder trapper etc. skal fjernes innen sesongslutt. Gjenværende utstyr fjernes for leietakers regning og risiko.

5.4 Slepejoller, gummibåter o.l. skal ikke anbringes på bryggen, båtplassen eller fortøyes/henges bak på båten slik at manøvrering mellom bryggene blir vanskelig. Plass for gummibåt/jolle kan leies av Vestby kommune.

6 Oppsigelse
6.1 Leieforholdet skal sies opp skriftlig. Ved oppsigelse etter 1. januar skal det betales leie for det påbegynte året. Delvis refusjon kan bli utbetalt ved utleie av plassen fratrukket administrasjonsgebyr.
6.2 Utleier kan si opp leieavtalen ved manglende betaling, uhjemlet overdragelse eller framleie, eller andre brudd på dette reglement. Ved vesentlige brudd kan leieavtalen heves med øyeblikkelig virkning. Ved oppsigelse refunderes ikke innbetalt leie.
6.3 Henvendelser rettes til havnesjef.

7 Klage på-/søknad om dispensasjon fra reglementet
Klager på gjeldende reglement og dispensasjonssøknader behandles av havnestyret.

Vedtatt av Vestby Havnestyre 5. april 2017

Oppegård Båtforening

Adkomst til havna

Havna er sperret med bom fra Ingierstrandveien. Adgangskort kan bestilles av medlemmer.

Adgangskort

Bommene til havna og øvre opplagsplass åpnes med nøkkelkort. Nøkkelkortet rekvireres på følgende måter:

Innbetal kr 300 til konto 6242 56 86408, merket bestilling av nøkkelkort og «medlemsnummer». Nøkkelkortet vil deretter bli sendt i posten til registrert adresse, og mottas i løpet av ca en uke.

Alternativt kan nøkkelkort hentes hos Rune Ludvigsen, Sponstubben 35, 1414 Trollåsen etter nærmere avtale, og du mottar faktura på kr. 300,- . Tlf 9244 9636 eller epost r-ludv@online.no.

Nøkkelkortet som mottas virker umiddelbart, men må registreres på «Min side» for å fortsette å virke.

Reglement og retningslinjer

Landstrøm

Alle landstrømkabler skal gå direkte fra strømstolpe til båt med godkjent gummikabel. Det er ikke lov med overganger. For å unngå strømutfall på grunn av overledning, vil kabler som ikke er reglementert bli utkoblet uten forvarsel.

Bruk av utriggerne

  • Borring i bryggene er ikke tillatt

  • Flytting av utriggere er ikke tillatt

  • Fenderlister kan stripses fast på utriggerne

Avfallshåndtering

Det er satt opp skilt ved miljøstasjoner og avfallscontainere som forklarer hva slags avfall som skal legges hvor. I tillegg er en stor container for restavfall tilgjengelig.

I den store containeren skal det ikke kastes noen form for miljøfarlig avfall. Dette skal sorteres og legges i miljøstasjonene. I tillegg skal alle plastkanner tømmes og leveres på nærmeste bensinstasjon, slik at vi ikke fyller opp containeren med avfall som enkelt kan kastes andre steder.

Foreningen belastes for store straffegebyrer hvis det kastes miljøavfall i feil containere. Dette vil på sikt øke prisene for alle, så vi har et felles ansvar og interesse av at avfall håndteres korrekt.

Tildeling av båtplass

Tildeling av båtplass skjer etter ansiennitet og medlemstype. De ulike typene medlemskap er beskrivet på siden om Foreningen.

Fordeling av båtplasser

Båtplassene fordeles før hver vårsesong etter følgende prioritet:

  1. B-medlemmer med samme båt som året før

  2. B-medlemmer med ny båt

  3. A-medlemmer

  4. S-medlemmer

Det vil alltid være en del plasser som ikke benyttes av B-medlemmer med innskudd. Disse plassene leies ut på sesongbasis til A- og S-medlemmer etter ansiennitet (medlemsnummer). Detaljerte regler for fordeling kan leses i tildelingsregler og vedtekter.

Generelt kan man si at muligheten for å få leid plass er høyere dess mindre båten er. Nye A- og S-medlemmer med en båt under 20 fot har en rimelig god sjanse for å leie plass fra år til år. Man må regne med flere års ventetid for en båt på 30 fot og oppover.

Søknad og frister

Det må søkes om båtplass hvert år. Det åpnes for å søke i midten av november, og frist for å søke om plass er i midten av desember. Nøyaktig dato blir annonsert på websiden. Det kan være ledige plasser midt i sesongen fordi plasser ikke blir tatt i bruk eller fordi folk selger eller bytter båt midt i sesongen. Det kan derfor være en liten mulighet for å leie plass midt i sesongen. Medlemmer kan kontakte havnebas for å undersøke muligheten.

For å kunne søke om plass, må man være medlem i foreningen og registrere søknad på Min Side. Båten må være forsikret og registrert i Småbåtregisteret, Securmark eller Skipsregisteret.

Bytte av båt

For å bytte båt, må denne registreres og godkjennes på min side først. Hovedregelen er at man søker med ny båt innen fristen i desember. Hvis man ønsker å bytte båt midt i sesongen, så kan havnebas sjekke om det er ledige plasser.

Hvis man er usikker på hvilken båt man har neste sesong idet man søker, så søker man for den båten man tror man kommer til å ha neste sesong. Plassen brukes da til den gamle båten frem til man bytter.

Gjesteplasser

Plasser som ikke er utleid eller der eieren er på ferie leies ut som gjesteplasser. Det er ikke tilgang til toalett, dusj og adkomst med bil gjennom bommen. Man betaler for bruk av strøm.

Ta kontakt med havnebas på dagtid eller med nattevakta på kveldstid for tildeling av plass.

Priser kan finnes i prislista.

Drivstoff

Det selges diesel fra automat på nordsiden av klubbhuset. Denne er åpen 24/7 og betales med kort. Automaten kan brukes av alle.

Vinteropplag og boblehavn

Foreningen har plasser for vinteropplag. Det er også et antall vinterplasser i boblehavn. Vinteropplag og boblehavn bestilles og leies ut på sesongbasis og fordeles etter ansiennitet.

Revierhavnens Baatforening

Stedet

Revierhavnens Baatforening ligger på Hovedøya rett utenfor Vippetangen, Akershus Festning og Rådhuset i Oslo.  Foreningen har 274 medlemmer med båtplass, og Revierhavnen Kro som har egen gjestebrygge. Bygningsmassens historikk går tilbake til foreningens oppstart i 1853. ”Båthuset” er i dag inkludert i Oslo By’s Vels skiltprogram http://oslobyesvel.no/. Se for øvrig artikler om de ulike bygningene lengre nede på siden.

Det er både fordeler og ulemper ved å ha båtplass på en øy. Foreningens medlemmer tar ferga fra Rådhuskaia med vanens selvfølgelighet, mens de landfaste foreningene ofte har parkeringsplass rett ved båten sin. Når vi kommer ut til ”øya”, siger roen over oss og smilet sitter lettere når vi møter en eller flere båtnaboer. Med Kroa, benker, bord og faste grillplasser på området i et hyggelig miljø, er det ikke alltid dagens båttur blir så lang som planlagt..

Revierhavnens Baatforening er Norges eldste båtforening og den største foreningen på Hovedøya. Som naboer har vi Arbeidernes Båtforening, Jernbanens Båtforening og Akerselva Båtforening. Deres medlemmer har tilgang til Revierhavnen Kro.

Gjesteplasser

Båtfolk er hyggelige og gjestfrie folk! Vi skal motta besøkende båter på samme måte som vi selv ønsker å bli godt mottatt når vi er på tur og søker havn for natten. Om noen av våre medlemmer er på tur, kan derfor plassen lånes ut noen timer eller en natt til utenbys båter og OBUs medlemmer.

Kroa har egen gjestebrygge

Båter som skal på Kroa henvises imidlertid til Kroas egen gjestebrygge (nordvest for Kroa), da det kun er medlemmer som har nøkkel til porten mellom foreningens bryggeanlegg og Kroa.

Kun båtplass

Foreningen er ingen gjestehavn med tilhørende fasiliteter og vi har ikke kapasitet til å tilby annet enn en båtplass. Gjestebåter bes kontakte nattevakten (fra kl 18-06) for å få informasjon om lån av plass og betingelser. Nattevakten er lett gjenkjennelig da hun/han har gul vest på seg. Om representanter fra styret er til stede i foreningen, kan gjestebåten få låne nøkkel mot et depositum på 1 000 kroner. Da får man mulighet til å komme seg rundt på Hovedøya, inn til byen med ferja, samt besøke Kroa.

Oppført i 1911 på pæler på skjæret nord for oppsynsmannsboden. Ny stasjon i 1938 av Østlandske Petroleum & Co. (Esso) Har vært i drift frem til 1973. Helrenovert til redskapsbod i 1980.

Dugnad

Hvert medlem skal gjennomføre to dugnader i løpet av en sesong. Man kan alternativt stille med to personer (voksne) på en dugnad.

Revierhavnene har nå innført påmelding til dugnader via sms. 

Les her hvordan du gjør dette.

Kommende dugnadshelger: 

25.-26.mai

1.-2. juni

15.-16.juni

14.-15. september

28.-29. september

12.-13. oktober

Praktisk om dugnad

Dugnaden varer fra kl. 10.00-16.00. Den starter med registrering på kontoret og tildeling av arbeidsoppgaver, samt en mat-/drikkebong.  Pass på at du tar ferga (fra Rådhusbryggen) i god tid før dugnadstart kl. 10.00. For sent frammøte kan ikke godskrives som en dugnad.

Kl. 15.30 startes opprydding av redskaper, og kl 16.00 avsluttes dagen med felles måltid på Kroa (varm mat og kald drikke). Dugnadene er viktige både for vedlikehold og samhold i foreningen.

Det er varierende arbeidsoppgaver som gjennomføres i løpet av en sesong, avhengig av behov for vedlikehold på bygninger, brygger og anlegget for øvrig. Om man av helsemessige årsaker ikke kan gjennomføre tungt arbeid, gir du beskjed om dette ved registreringen slik at du kan få lettere oppgaver. Gi gjerne styret beskjed om du har spesialkompetanse på et felt som du ser at foreningen kan benytte (rørlegger/elektriker/dykker/snekker etc)


Har du spørsmål om oppsett og utsett av båter?

Her finner du kontaktinformasjon til slippansvarlige.

Opp- og utsettskoordinator:  Rune Kvarme - oppsett@revierhavnen.no , mobil 41540353

Storslippen sommeroppsett - utenom ordinært oppsett
Kontaktperson: Inge Fjeld, mobil 900 35 519

Vestslippen
Kontaktperson: Leo Ziegler, mobil 959 07 863

Østslippen – hjullaster
Kontaktperson: Nina Myrland, mobil 905 01 157

Oslo seilforening

Båthavn

For å få båtplass i havnen må man være medlem i foreningen, og tildeling av plasser utføres etter ansiennitet.

Pris for båtplasser for 2019 er kr. 28,- pr. breddecentimeter, og det tilkommer en tildelingsavgift på kr. 4000,- ved tildeling av plass.

Alle som har / ønsker plass i havnen må sende inn havneskjema innen 1. januar det året man søker for. Dersom man ikke gjør dette, vil plassen bli tildelt andre. Dette gjelder alle, selv om man også hadde båtplass forrige sesong.

Dersom du ønsker båtplass, meld deg inn i foreningen og send inn utfylt havneskjema til oss. Kun medlemmer blir satt på venteliste.

Foreningens havnereglement beskriver tildelingskriterier og regler for havnen

Oversikt over tildelte havneplasser med vaktliste og vaktinstruks finner du under.

Dersom du ønsker å bruke landstrøm i båten til lading av batterier, kan dette gjøres mot et tillegg på kr. 500,- Vær klar over farene med galvanisk og elektrolytisk tæring i båten ved bruk av strøm, som er godt beskrevet av Vidar Åsvang fra Milde Båtlag i denne artikkelen. Samme retningslinjer for bruk av strøm i båt gjelder i Oslo Seilforening.

Foreningens medlemmer har også mulighet til vinteropplag på Lille Herbern for båter inntil 27 fots lengde, eller mulighet til å ligge i foreningens boblehavn. Søknadsskjema finner du på egne sider

Vi har også rullerende vakthold i havnen blant båteierne, ut ifra egen vaktliste som settes opp på våren. Vaktholdet utføres i henhold til egen vaktinstruks​, og unnlatelse av å møte på vakt medfører et ekstra gebyr på kr. 1500,-.

Vinteropplag

​Booking av tid for opptak til årets vinteropplag 2017-2018 åpner 15/8.


Tildeling av tid for opptak gjøres fortløpende for dem som hadde plass på land i fjor, og så etter ansiennitet for de som ikke hadde plass etter den 1/9.

Foreningen disponerer ca. 70 plasser for vinteropplag på øya. Maks størrelse på båt er 27 fot / 2,5 tonn. Båter som hadde vinteropplag på øya forrige år blir tildelt først, deretter blir opptaket tildelt etter ansiennitet.

Datoer for opptak til vinteropplag er uken etter høstferien (uke 41)

Plasser tildeles etter ansiennitet, først de som hadde båten på land i fjor, så etter medlemskapsansiennitet.

For å søke vinteropplag må du fylle ut søknadsskjema. Søknadsskjema kan ikke sendes før 15.august (blir da ikke med i tildeling av tid), og søknadsfrist er 1. september. Etter dette tildeles plassen til nye søkere.

Pris for vinteropplag på land regnes pr. kvadratmeter, basert på båtens lengde +0,5 meter x bredde +0,5 meter, og er p.t. kr. 110,- pr. kvm + kr. 500,- i handling.

Oversikt over tider for opptak og plasser i boblehavnen blir lagt ut her​. 
Sjekk ledige tider før du sender inn søknadsskjemaet. (ikke fyll inn direkte i dette skjemaet, men på eget søknadsskjema)

Datoer for utsett fra vinteropplag våren 2018 er helgen 21-22. april

Det er også mulig å ligge i foreningens boblehavn, og søknadsskjema for boblehavnen finner du her. 
Pris er kr. 3000,- i havneavgift, og kr. 500,- for strøm inntil 60 watt eller 2000,- inntil 500 watt.​​

Lille Herbern Restaurant

Hos Oslo Seilforening har vi en egen restaurant som er åpen for medlemmer og publikum.

Foreningens medlemmer har i tillegg til restauranten tilgang til klubbrommet og egen klubbterrasse. Det serveres fra menyen på begge steder i tillegg til restauranten.

Restauranten er åpen fra 1. mai og ut september måned. Restauranten har også lukkede selskaper, er det lukket selskap har du som foreningsmedlem tilgang til klubbrom og klubbterrasse. Under lukkede selskaper kan menyen være redusert også for klubbmedlemmer, men det er alltid mulig å få servert god mat.

For klubbmedlemmer gjelder egne medlemspriser. Du må vise frem mededemeskort med oblat ved bestilling for å ha rett på medlemspriser.

Åpningstider i restauranten:

HVERDAGER: 17:00 til 23:30
HELGENE: 12:00 til 23:30
(kjøkkenet stenger 21:00)

Fergen til og fra Lille Herbern har følgende faste avgangstider:

Mandag - Fredag 
09:00-15:00 - Hvert 30 minutt 
15:00-21:00 - Hvert 15 minutt
21:00-24:00 - Hvert 30 minutt

Lørdag - Søndag
09:00-21:00 - Hvert 15 minutt 
21:00-24:00 - Hvert 30 minutt

Siste fergen går 30 minutter etter stengetid på restaurant.