Visit Oslofjorden

View Original

RUNDLØYPE FOKSERØD

See this content in the original post

Ragnar Norrheim

1 turforslag

Turen starter fra blåløypa på nordsiden av Obs!, går under E-18 og gjennom Fokserødgårdene. Følg blåløypa over jordet og gjennom området som er merket som en Trau-vei som har ligget der i kanskje tusen år. Etter dette partiet deler stien seg, blåløypa går mot høyre, mens vårt turforslag går til venstre. Her er det godt tråkket sti som følges, men den er ikke merket. Denne fører til en liten jakthytte/brakke med bålplass som tilhører en av Hotvedt gårdene. Videre følges en skogsvei frem til skytebanen på Fokserød før vi følger vei og sykkelsti tilbake til startpunktet.
På veien er det ofte vi møter både elg, hjort, og rådyr, hare og rev. Det er rike sopp- og bærområder, spesielt blåbær.

Type: Fottur

Lengde: Ca. 4,5 km

Varighet: 1 time +

• Bereget gangtid for en voksen mann, i god form, uten pauser. Les mer om tidsberegning her

Gradering: Enkel +

• Alle turforslag på UT.no er gradert i henhold til Merkehåndboka. Les mer her

Passer: Barn

Område:

Vestfold, Skrim og LuksefjellOslofjorden

HØYDEPROFIL

0,0 km1,0 km2,0 km3,0 km4,0 km050100150118 moh.

ADKOMST

Fokserød ligger langs E18 i Sandefjord. Sving av fra E18 mot Sandefjord lufthavn og ta deretter nordover parallelt med E18. Følg veien forbi Obs! og inn på industriområdet. Det bør der være mulig å finne parkeringsplasser. Alternativt parker ved Obs! og benytt dette som utgangspunkt da turen går tett forbi.

ADKOMST MED KOLLEKTIVTRANSPORT

Fokserød er ett trafikknutepunkt for buss og ligger langs E18 i Sandefjord på strekningen Sandefjord - Tønsberg.

VEIBESKRIVELSE FRA GOOGLE MAPS

La Google Maps vise deg veien frem. Du kan bruke den posisjonen du har nå, eller skrive inn stedsnavnet du reiser fra.

Fra min posisjon

eller

Fra sted

Denne tjenesten leveres av Google Maps. UT.no har ikke ansvar for innhold eller tjenester levert av eksterne aktører.

Sist oppdatert: 07.05.2017

Rundløype Fokserød av Ragnar Norrheim. Tilgjengelig under en CC BY-SA 4.0 lisens.