08 Vippetangen
Velkommen til Vippetangen, ett av Oslos best bevarte havnemiljøer. I dag domineres området av et større kaianlegg, med fiskehall, kornsilo, fiskerestaurant, street-food markedshallen VIPPA, og fergeterminalen for Danmarksbåtene.
Vippetangen var tidligere et sted for militære henrettelser og steinhuggeri for straffanger. På 1880- og 90-tallet ble det arrangert skøyteløp på isen utenfor
Vippetangen. Flere av rekordforsøkene til den kjente skøyteløperen Axel Paulsen og noen av de første «Landsløb», forløperen til norgesmesterskap, foregikk her. I dag ligger det norske kongeskipet «KS Norge» her om vinteren, og søndre Akershuskai er den eneste kaia i Oslo som kan ta imot de største cruiseskipene på over 320 meter.
Navnet stammer visstnok fra et vippefyr som skal ha stått her i eldre tid. Et vippefyr er en fyrinnretning med kullgryte ytterst på en vektstang som kunne senkes når ilden skulle tennes.
FISKEHALL OG KORNSILO
På slutten av 1800-tallet kjøpte Oslo kommune strandlinjen nedenfor Akershus festning, og fra 1899 startet den moderne kaiutbyggingen. Havnebanen ble anlagt, og havneskur, kraner, kornsilo og fiskehall ble bygget på begynnelsen av 1900-tallet.
Fiskehallen på Vippetangen ble oppført i 1935 som «Oslo Kommunale Fiskehall». Fiskehallen er Norges største fiskemarked. Over 120 personer jobber i hallen, som den dag i dag forsyner Oslo og hele østlandsområdet med fisk. Hvert døgn ankommer ca. 100 tonn sjømat lokalene på Vippetangen.
Fiskehallens kombinerte butikk og restaurant åpnet i oktober 2018.
Kornsiloen fra 1935–36 er også i full drift og tar i mot korn fra land som Kasakhstan, USA og Australia. Fra kornsiloen ble korn fraktet med spesialbygde trikker til Nedre Foss mølle på Grünerl.kka og til Bjølsen Valsemølle på Sandaker.
MINNESMERKET OVER DEPORTASJONEN
Ved muren til Akershus festning, ikke langt fra Vippetangen, kan du se minnesmerket over norske jøder som ble deportert under andre verdenskrig.
Kunstneren Antony Gormley har utformet kunstverket, som ble avduket i oktober 2000. Stolene er kopier av vanlige stoler som fantes i norske hjem i 1940-årene. De står samlet eller alene, og representerer enslige, par og familier. Stolene har ikke seter – de gir ingen hvile. Det var imidlertid ikke herfra «Donau» seilte, men fra Utstikker I – ved Amerikalinjens kai på den andre siden av festningen.
VIPPETANGEN I FREMTIDEN
Vippetangen står foran store endringer. Siden Vippetangen er et autentisk havnemiljø med verneverdier, legger det føringer for fremtidig bruk. Planen er at Vippetangen skal bli et attraktivt område for publikum gjennom hele året.
I dag er det mest liv her om sommeren med fiskere langs kaia og cruisepassasjerer, men om vinteren er det mer stille, men ikke så “dødt” som tidligere års vintermåneder, og den største årsaken til at folk strømmer i økende antalle ut til denne bryggeutstikkeren er nok mathallen VIPPA.
Dette “Street-food markedet “ består av en stor hall med matboder fylt med smaker fra alle verdenshjørner. Kul og uformell stil med langbord og sittebenker. Det geniale med et sted som dette er også at her kan alle finne noe å spise fra det kjøkkenet de vil ha, og likevel sitte sammen. Ute er det uteservering på kaikanten med nydelig utsikt til Oslofjordens indre havnebasseng.
De neste årene skal det komme publikumsattraksjoner og nye ferge- og cruiseterminaler. Du skal fremdeles kunne prøve fiskelykken, men også mye mer. Ny trikk planlegges rundt Vippetangen. Den nye fjordtrikken skal binde sentrum og fjorden tettere sammen, så i fremtiden kan du kanskje ta trikken hit.
Tekst: Oslo Kommune - Bymiljøetaten
God tur videre!
Førerløst til Vippetangen
Oslos nyeste bussrute 35 åpnet våren 2019 - uten sjåfør. Dette er Oslos første førerløse buss. Den nye bussrute 35 i Oslo er også et prøveprosjekt, og selv om bussene er selvkjørende, er det en vert om bord som skal sørge for service og hjelp til passasjerene, og overtar styringen av bussen hvis noe skulle oppstå av problemer.
Bussen har sitteplass til 11 passasjerer om bord, og reisende bruker det vanlige billettsystemet til Ruter.
Bussruten er relativt kort, den går fra Kontraskjæret via Skur 35 og fram til Vippetangen, en strekning på noen få hundre meter.